آجیل در آجی ایل می تازد / استقبال مردم برای خرید اقلام عید کاهش یافته است

با پایان دوران همه گیری کرونا انتظار می رود در آغاز سال جدید دورهمی ها و سنت زیبای دید و بازدید دوباره در کشور احیا شود.

به گزارش خبرنگار قارتال نیوز، پس از پایان سه سال از همه گیری کرونا انتظار می رود دورهمی ها و سنت زیبای دید و بازدید درعید احیا شود،اما امسال با افزایش بی سابقه قیمت آجیل و شیرینی که یک پای ثابت سفره های هفت سین است پیش بینی می شود دورهمی ها و دید و بازدید عید تحت تاثیر گرانی این اقلام قرار گیرد.

با گذر از خیابان های شهر ارومیه میتوان دید که مغازه های آجیل فروشی وقنادی ها دیگر مثل سابق پر رونق نبوده و مردم همانند سال های قبل کرونا که برای خرید این اقلام در صف می ایستادند دیگر اشتیاقی به خرید آجیل و شیرینی ندارند.

خبرنگار قارتال نیوز در گفتگو با تعدادی از فروشندگان آجیل دلیل عدم استقبال مردم از خرید آجیل را جویا شد که مغازه داران گفتند: به دلیل افزایش شدید نرخ ارز و گرانی بیش از حد آجیل استقبال مردم برای خرید این اقلام به شدت کاهش یافته است.

مغازه داران اظهار داشتند: متاسفانه بازار آجیل و خشکبار در دست دلالان است و با صعودی شدن نرخ ارز،قیمت خرید اقلام برای مغازه داران به شدت افزایش یافته است.

فروشندگان آجیل با بیان اینکه در سال های گذشته محصولات خود را با ۱۵ درصد سود به مشتری عرضه می کردند، عنوان داشتند: امسال به دلیل عدم استقبال مردم برای خرید آجیل در بیشتر مواقع با سود کمتر از ۷درصد به فروش می رسانیم ولی با این وجود همچنان مشتری برای خرید آجیل در بازار وجود ندارد.

این مغازه داران در ادامه با اشاره به اینکه در سالیان گذشته اتحادیه قیمت مصوبی برای فروش آجیل و خشکبار اعلام میکرد، گفتند: امسال به دلیل نوسانات قیمت ارز این اتفاق رخ‌ نداده است.

آنها افزودند: به دلیل وارداتی بودن ۱۰قلم از خشکبار تشکیل دهنده آجیل که شامل بادام‌هندی,مویز،بادام،تخمه،شاه دانه،بادام کاغذی و…  می شود نوسانات ارز تاثیر مستقیمی بر روی اقلام گذاشته است که قیمت این اقلام را شناور می کند.

برخی از مغازه داران معتقد بودند؛عرضه خودرو در این وضعیت بازار از طرف دولت هم بی تاثیر نسبت به عدم استقبال مردم برای خرید اقلام عید نیست،این کار دولت موجب شده تا نقدینگی که دست مردم بود به حساب بانک ها و خودروسازان واریز شود و عملا پولی در دست مردم برای خرید وجود نداشته و بازار خرید و فروش وارد تورم شدید شده است.

مغازه داران با گلایه مندی نسبت به بازرسی های سازمان صمت اظهار داشتند: بازرسی های سازمان صمت اصولی و کارشناسی نیست و اشخاصی که برای بازرسی به مغازه ها می‌آیند در این حوزه اطلاعات کافی نداشته به طوری که مثلا تفاوت کیفیت پسته اکبری با پسته خندان را نمی‌دانند و متوجه تفاوت قیمت آنها نشده و جریمه های که برای قیمت اقلام می نویسند صحیح نیست.

در ادامه خبرنگار قارتال نیوز با تعدادی از شهروندان در خصوص خرید اقلام مورد نیاز شب عید گفتگو کرده که شهروندان نیز از قیمت بالای آجیل و خشکبار و عدم نظارت دقیق بر بازار گلایه مند بودند.

اصغری کارمند بازنشسته یکی از ادارات در این رابطه به خبرنگار ما گفت:حقوق بازنشستگی من کفاف خرج و مخارج زندگی را نمی دهد.

وی ادامه داد: ما یک خانواده ۵ نفره هستیم که با هشت میلیون تومان حقوق بازنشستگی فقط میتوانم نیازهای اولیه زندگی خود را که شامل نان و کالا های اساسی است را تهیه کنم و با وضعیت پیش آمده، میوه و آجیل خیلی وقت است که از سبد خرید خانواده هایی چون من حذف شده است.

حسن زاده یکی دیگر از شهروندان ارومیه ای که در حال خرید ماهی عید برای سفره هفت سین بود به خبرنگار ما گفت:به خاطر رودربایستی با تعدادی از فامیل و آشنایان مجبور هستم حداقل یک کیلو آجیل برای عید خرید کنم ولی با مشاهده قیمت ها فقط توان خرید آجیل درجه سه و ارزان قیمت را دارم.

این شهروند با بیان اینکه حقوق و عیدی کارگری من نهایت کفاف خرید میوه و شیرینی ارزان قیمت را می دهد گفت:حتی توان خرید لباس نو برای فرزندانم را نیز ندارم.

مشاهدات عینی خبرنگار قارتال نیوز حاکی از آن است؛که  اغلب شهروندان به دلیل گرانی آجیل از خرید این اقلام صرف نظر کرده و مغازه داران نیز  با توجه به وضعیت بازار و کاهش شدید خرید آجیل و خشکبار از طرف مردم تصمیم به تعطیلی و تغییر کسب و کار های چندین ساله خود بعد از عید گرفته‌اند.

 

خبرنگار:علی سرخ چهره