آذربایجان غربی زیباست / معرفی قلعه کاظم داشی ارومیه

قلعه کاظم‌داشی تکه سنگ بزرگ و جزیره‌ وار در شمال غربی دریاچه ارومیه است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،اثر باستانی قالا داشی یا کاظم داشی در روستای گورچین قلعه در ۷۰ کیلومتری ارومیه واقع است که در زمان‌های مختلف از جمله جنگ جهانی اول پناهگاه اهالی هفت روستای اطراف بوده‌است و نام آن به یاد «کاظم خان»، فرمانده افراد محافظ روستا که خود اهل قوشچی بوده نامگذاری شده‌است.

نام اصلی کاظم داشی در اصل قالا داشی می‌باشد و در قدیم به قیرخلار (۴۰ نفر) نیز معروف بوده‌است.

کاظم خان فردی بسیار جسور و بی‌باک و بسیار باهوش و فراست بود و خود تمامی امور نظامی و سیاسی و اقتصادی آن زمان مردم پناهنده در جزیره را سامان می‌داده‌ است.

قلعه کاظم داشی که با نام‌های سنگ کاظم خان و قالا داشی نیز شناخته می‌شود، به‌عنوان یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی ارومیه شهرت دارد. این مکان در نزدیکی روستای گورچین قلعه، قرار دارد و در آن آثاری از ساختمان‌های متعدد از سنگ‌های بزرگ و تراشیده جای گرفته‌‌اند.

این سازه به‌صورت تکه سنگ بزرگ و جزیره‌وار در شمال غربی دریاچه ارومیه است که در زمان‌های مختلف از جمله جنگ جهانی اول، از آن به‌عنوان پناهگاه اهالی هفت روستای اطراف استفاده می‌کردند.

همچنین طبق اسناد مورخین اسلامی، هلاکوخان مغول اموال قیمتی و نفیس خود را در این قلعه پنهان کرده بود. ارزشمندترین آثار به دست آمده از این منطقه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد مسیح و دوره ایلخانیان است. در گذشته از این قلعه با نام‌های قرخلار و قلعه یک در یاد می‌کردند. برای دسترسی به قلعه کاظم داشی، در مسیر ارومیه به سمت سلماس پیش برانید و پس از حدود ۳۰ کیلومتر، در سه‌راهی قوشچی، وارد مسیر فرعی قوشچی شوید.

پس از عبور از شهر قوشچی و دهکده گردشگری باری، روستای قره باغ و گورچین قلعه را پشت سر بگذارید. قلعه کاظم داشی در فاصله ۱.۵ کیلومتری شرق روستای گورچین قلعه قرار دارد و در گویش محلی به کاظم داشی معروفیت دارد.

کاظم خان قوشچو در کشاکش جنگ جهانی اول و حمله روس به این مناطق و نیز حمله و غارت‌های شورشیان کٌرد به سرکردگی اسماعیل سمکو (سیمیتقو)، اهالی روستاهای اطراف از جمله گورچین قلعه-قالقاچی- بویداش (نجف آباد)- قره باغ- قوشچی – باری و… را در این جزیره سنگی کوه مانند پناه داده و حفظ کرده‌است.

کاظم داشی یا کاظیم داشی قبلاً و موقعی که آب دریاچه ارومیه کم نشده بود به صورت شبه جزیره‌ای بود که با یک آبراه کم عرض به خشکی متصل می‌شد ولی اکنون(۱۴۰۱) تقریباً جزئی از خشکی شده و به عبارتی کمی از آن به دریا چسبیده‌است.

در فاصله کمی از آن قلوی دیگرش قرار دارد که در اکثر سایت‌های اینترنتی به اشتباه عکس آن قرار داده شده‌است.

در این قلعه بدستور کاظم خان ساختمان دو طبقه‌ای نیز بنا شده بود که زمانی مورد استفاده خود و خانواده اش بوده‌است. در حال حاضر به جز نشانه‌هایی از این بناها، چیری از آنها باقی نمانده‌است.

کاظم خان در این قلعه آهنگری، ریخته‌گری و قایق‌سازی دایر کرده بود و در ضمن به ساختن توپ سرپر و باروت و فشنگ و غیره نیز می‌پرداخت. او در ساخت انواع بمب دستی نیز تبحر داشت.

در بالاترین نقطه این کوه سنگی، یک چاه در دل سنگ خارا کنده شده‌است که برای ذخیره آب برف و باران از آن استفاده می‌شده‌است و ظاهراً زمانی خشکی به عنوان زندان نیز کاربرد داشته‌است.

نکته جالب و شگفت اینکه خود جزیره کاظم داشی به شکل یک کلاه نظامی است.