به ارومیه شهر بیدمشک خوش آمدید

بیدمشک، نخستین درختی است که در آذربایجان غربی با عنوان پیام آور بهار و پایان زمستان به گل نشسته و به فضای سرسبز این منطقه حال و هوای نشاط و شادابی می بخشد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، آذربایجان غربی بهار طبیعت را با شکوفه کردن و به گل نشستن درختان بیدمشک شروع می‌کند، اهالی این دیار شکوفه‌های بیدمشک را به عنوان پیام آوران شادابی و آرامش می‌دانند و موسم چیدن شکوفه‌های بیدمشک را پایان زمستان و سرآغاز شکوفایی و سرسبزی طبیعت دل انگیز قلمداد می‌کنند.

بیدمشک در میان مردم آذربایجان غربی و بخصوص ارومیه جایگاه ارزشمندی دارد به طوری که چند روز مانده به عید نوروز بازار فروش بیدمشک در ارومیه داغ می‌شود و مردمان این دیار برای پذیرایی از میهمانان نورورزی خود اقدام به عرق گیری از این گیاه خوش‌عطر کرده و روز عید با یک لیوان شربت بیدمشک از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

این گیاه پر ارزش به صورت درختچه‌هایی در حاشیه باغ‌های شهرهای آذربایجان‌غربی کاشته می‌شود، بیدمشک که نام محلی آن“پیش پیشا” است با نام آذربایجان‌غربی به خصوص ارومیه عجین شده است به طوری که نقل بیدمشک و انواع عرق حاصل از آن با مصارف درمانی و دارویی شهرت خاصی در کشور و منطقه دارد.

این روزها با وجود دغدغه‌های بانوان برای خانه‌تکانی و خرید عید، در کوچه‌های ارومیه بوی خوش عرق بیدمشک به مشام می‌رسد و جان‌ها را نوازش می‌دهد.

روبه‌روی مسجد اعظم ارومیه، بازار میوه و تره‌بار و یا هر جای دیگر از بازار تاریخی شهر، می‌توان بساط‌های گسترده فروشندگان این گیاه خوشبو را دید.

سارا ریحانی که یکی از مشتری‌های بیدمشک در بازار است می‌گوید: هرسال قبل از عید عرق بیدمشک را در حیاط خانه‌مان می‌گیریم و با آب گرمی که در فرایند تهیه‌اش تولید می‌شود، فرش و قالیچه‌هایمان را می‌شوییم.

این بانوی باسلیقه می‌گوید: اگر عرق بیدمشک نباشد، انگار پذیرایی عید چیزی کم دارد!

در کنار استفاده بانوان آذربایجان غربی از عرق بیدمشک به عنوان شربت گوارا برای پذیرایی از میهمانان نوروزی، در رفع کم خونی، ناراحتی‌های قلبی و عروقی، تسکین اعصاب و دردهای رماتیسمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقل بیدمشک به دلیل این‌که هیچ مواد شیمیایی در آن استفاده نمی‌شود یکی از خوشمزه‌ترین و پرفروش‌ترین سوغاتی‌ها در بین دیگر سوغاتی‌های ارومیه است که مسافران قبل از خرید آن، این شهر را ترک نمی‌کنند.

نقل بیدمشک ارومیه، شیرین کننده کامتان در سفر به ارومیه خواهد بود.

خبرنگار: الهه اسدی