تاراج نمک دریاچه ارومیه؛ با نام مردم، به کام مافیا

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتقال نمک دریاچه ارومیه به خارج از استان بی تدبیری است، گفت: شرکت کاوه سودا مراغه با برداشت گسترده و نامتعارف نمک از دریاچه ارومیه در منطقه انزل به‌صورت غیر قانونی کیلومترها از وسط دریاچه ارومیه جاده‌کشی و شن‌ریزی کرده و این برداشت‌ها باعث تغییر شیــــــب دریاچه ارومیه شده که همین امر موجب شده تا اکوسیستم منطقه تخریب شود.
به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، روح‌الله حضرت‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۰، با حضور در دفتر این پایگاه خبری، بیان کرد: انتقال نمک دریاچه ارومیه به خارج از استان بی تدبیری است و می‌توان صنایع تبدیلی منحصر به فردی در آذربایجان غربی ایجاد کرد که ارزش افزوده برداشت نمک از این دریاچه بزرگ آب‌شور جهان را افزایش داد.

وی در رابطه با برداشت نمک توسط شرکت کاوه سودا مراغه که مجوز این شرکت ۳ سال قبل به پایان رسیده است، افزود: لازم به ذکر است که ۴۰۰ هکتار برای برداشت نمک از دریاچه ارومیه در بخش انزل به این شرکت اختصاص یافته و به ازای هر ۲۰ هکتار برداشت ۱۰۰ میلیون تومان به حساب سازمان صمت استان واریز می کنند و در راستای پیگیری این برداشت‌ها، نامه‌ای برای حجت الاسلام اژه‌ای، ریاست قوه قضائیه نوشته و پیگیر بحث برداشت بی رویه نمک و آسیب های جدی این موضوع برای دریاچه ارومیه و مردم آذربایجان هستم.

حضرت‌پور ادامه داد: کربنات سدیم ماده ای اساسی و گران برای تولید شیشه و دیگر صنایع بوده که از لحاظ برداشت نمک به شدت برای محیط زیست به شدت مضر بوده که متاسفانه پساب خطرناک آن را نیز به دریاچه ارومیه تخلیه می‌کنند و این برداشت‌ها باعث تغییر شیــــــب دریاچه ارومیه شده که همین امر موجب شده تا اکوسیستم منطقه تخریب شود.

وی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی نه تنها میزان بهره وری اقتصادی از نمک دریاچه ارومیه را چند برابر می‌کند، بلکه میزان اشتغال زایی را نیز چند ۱۰ برابر افزایش خواهد داد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه برداشت نمک از دریاچه ارومیه و انتقال خام آن به خارج از استان در انحصار چند شرکت غیر بومی قرار دارد، اظهار کرد: برداشت غیر اصولی نمک توسط این شرکت‌ها و ریخته شدن بخشی از آن در جاده‌ها به هنگام حمل آن، سبب تخریب راه‌های مواصلاتی و زمین‌های کشاورزی به خصوص در منطقه انزل می‌شود.

وی با بیان اینکه مجوز هرگونه برداشت از نمک دریاچه ارومیه مستلزم دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است، بیان کرد: برداشت غیر اصولی نمک از دریاچه ارومیه منجر به تخریب محیط زیست خواهد شد که این امر نیازمند ورود مسئولین و دستگاه های مربوطه برای جلوگیری از این رخداد است.

حضرت پور افزود: این شرکت با برداشت گسترده و نامتعارف نمک از دریاچه ارومیه در منطقه انزل به‌صورت غیر قانونی کیلومترها از وسط دریاچه ارومیه جاده‌کشی و شن‌ریزی کرده است تا اینکه مسیر برای تردد کامیون های حامل نمک این شرکت هموار باشد.

وی عدم نظارت را از مشکلات عمده حوزه دریاچه برشمرد و خاطرنشان کرد: برداشت‌های بی رویه از سنگ و نمک دریاچه باعث شده است مواد و املاح دریاچه با کامیون به شهرهای دیگر منتقل شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت کاوه سودا مراغه برای برداشت نمک از کارگران بومی منطقه استفاده نمی‌کند، گفت: حتی کار حمل نمک توسط این شرکت به کامیون‌های غیربومی داده شده است و متاسفانه خسارات برداشت نمک و حمل آن را آذربایجان غربی متحمل می‌شود، ولی سود آن به جیب شرکت‌های استان همجوار می‌رود.

وی در خاتمه با اشاره به مضرات پساب کارخانجات تصفیه نمک به محیط زیست اشاره کرد و افزود: علاوه بر خسارات حمل نمک بر جاده‌های استان، متاسفانه پساب شرکت کاوه سودا به دریاچه ارومیه ریخته می‌شود که باید جلوی این اقدام توسط مراجع ذی‌صلاح گرفته شود.