ترانزیت سالانه بیش از ۱/۵ میلیون تن کالا از آذربایجان غربی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی از ترانزیت سالانه بیش از یک و نیم تن کالا از استان خبر داد‌.
به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی، در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: سالیانه ۳۰ راهدار در حین خدمت و عملیات راهداری، جان خود را از دست می‌دهند.

وی در رابطه با وضعیت زیرساخت جاده‌ای استان گفت: طول کل راه‌های استان ۱۲۶۶۱ کیلومتر معادل ۱۸۸۵۴ کیلومتر راه همسنگ بوده که ۹۵۶ کیلومتر بزگراه و راه اصلی، ۲۲۳۳ کیلومتر راه فرعی ، ۷۹۷۸ کیلومتر راه روستایی و همچنین ۱۴۹۵ کیلومتر راه دسترسی و آنتنی مرزی و فاقد آزاد راه را شامل می‌شود.

شکری افزود: همچنین پل بزرگ و فاخرشهید کلانتری بر روی نگین فیروزه‌ای ارومیه به طول بالغ بر ۱۸۰۰ متر در استان قرار دارد.

وی در رابطه با وضعیت ناوگان جاده‌ای استان خاطرنشان کرد: تعداد ناوگان فعال باری ۳۱۳۵۹ دستگاه با متوسط عمر ناوگان باری استان تا پایان اسفند ماه ۹۹، ۱۴.۷۷ درصد و تعداد رانندگان فعال باری تا پایان اسفند ماه ۹۹، ۳۱۹۶۹ نفر و تعداد رانندگان مسافری تا پایان اسفند ماه ۹۹، ۳۹۱۹ نفر بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی تصریح کرد: آذربایجان غربی با ۹ مرز رسمی بين‌المللی شامل ٦ مرزرسمی جاده‌ای و یک مرز ريلی و دو مرز هوایی و ۸ بازارچه فعال رسمی مرزی در مسیر چهار کریدور اصلی بین‌المللی قرار دارد.

وی با بیان اینکه استان دارای بيشترين گذرگاه‌های مشترك با كشورهای همسايه است، یادآور شد: ۶۸.۴ درصد واردات زمینی (جاده‌ای) و ۲۶.۴۶ درصد صادرات زمینی (جاده‌ای) از طریق استان انجام می‌گیرد و در بخش ترانزیت نیز جایگاه اول تا سوم کشوری را در میان مرزهای زمینی کشور با حدود ۹۰۰ هزار تن تا یک میلیون و پانصد هزار تن (۱۰٪ تا ۱۵ ترانزیت کل کشور) دارا است.

شکری ادامه داد: آذربایجان غربی یکی از استان‌های توانمند در زمینه حمل و نقل کالا است، به‌طوری‌که وجود صنایع تبدیلی متنوع و تولیدات کشاورزی، وجود مناطق مختلف گردشگری و همچنین جایگاه ویژه این استان در حمل و نقل بین الملل وابستگی بیشتر اقتصاد استان به این صنعت ها را موجب شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۹۸ درصد جابجایی‌ها توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود، این استان دارای سهم نزدیک به ۵ درصد از کل جابجایی بار در کشور است و سالانه تردد بیش از ۳۶۰ میلیون وسایل نقلیه ثبت می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی گفت: استان با دارا بودن بیش از ۱۵۰۰ اثر استانی و ملی ثبت شده گردشگری و دو اثر جهانی مجموعه تخت سلیمان و قره کلیسا و همچنین معادن سنگ و معدن طلای زره شوران تکاب و با توجه به اینکه بیش از ۶۵ درصد کنستانتره کشور اعم از خرما و مرکبات و سیب و انگور از طریق این استان تولید تبدیل و صادر می‌گردد و بیش از ۱.۵ میلیون تن تولید سیب در رتبه اول کشور یکی از قطب های مهم کشاورزی گردشگری و معادن می‌باشد.

وی افزود: کسب رتبه های اول و دوم در زمینه واردات زمینی کالا، ترانزیتی ورودی کالا و تردد ناوگان مسافربری و تردد سالانه بالغ بر ۶ میلیون نفر مسافر و ۴۰۰ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل بین‌المللی از پایانه‌های مرزی تنها بخشی از سیمای بخش حمل و نقل جاده‌ای را شامل می‌شود.