تصویب ضوابط احیای بافت تاریخی شهر ارومیه

ضوابط احیای بافت تاریخی ارومیه در مرحله نخست در کمیسیون ماده ۵ تصویب و پس از طی مراحل قانونی ابلاغ می شود.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، به منظور چاره‌اندیشی برای چالش‌های فرهنگی و اجتماعی و پاسخگویی به مطالبات ساکنان بافت تاریخی، جلسه کمیسیون ماده ۵ با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی، مدیرکل راه و شهرسازی و سایر اعضای کمیسیون جهت بررسی و تصمیم گیری درباره ضوابط احیای بافت تاریخی شهر ارومیه برگزار شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی بر احیای بافت تاریخی با رویکردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد و گفت: احیای بافت تاریخی ارومیه باید با حفظ عناصر تاریخی و نوسازی کالبد شهری پیش رود.

یاسر رهبردین با بیان اینکه شهر ارومیه گنجینه‌ای از میراث تاریخ ایران زمین را در خود پرورانده است، افزود: از آنجایی که شهر ارومیه از منظر فرهنگی دارای اهمیت فراوانی است و با حافظه تاریخی و هویت اجتماعی ساکنان شهر پیوند خورده، لازم است تقویت و بازسازی بافت تاریخی و نیز تداوم فضاهای شهری انعکاس‌دهنده فرهنگ ایران اسلامی باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در این جلسه مساحت بافت تاریخی شهر ارومیه را ٣٠٧ هکتار اعلام کرد و افزود: پیاده‌سازی رهیافت‌های بازآفرینی در بافت تاریخی با محوریت مشارکت شهروندان و براساس ضوابط و مقررات می‌تواند تعلق هویتی افراد را افزایش دهد.

سیدمحسن حمزه‌لو بر رفع کاستی‌های موجود در بافت تاریخی شهر ارومیه تأکید کرد و گفت: نوسازی و صدور پروانه‌های ساختمانی در این بافت شهری باید در راستای ساماندهی سيما و منظر شهری، دسترسی مناسب به تاسيسات و تجهيزات شهری، اصلاح آشفتگی ساختار اقتصادی و اجتماعی و زیربنایی باشد.

در جلسه کیسسون ماده ۵ مطرح شد که ضوابط احیای بافت تاریخی ارومیه پس از مطالعه کارشناسی در کمیته‌های فنی در این کمیسیون تصویب و پس از طی مراحل قانونی ابلاغ می‌شود.