جمعه سیاه/ سریال تکراری لو رفتن سوالات آزمون های سراسری در ایران

لو رفتن سوالات آزمون های استخدامی و سراسری در چند سال گذشته، جز اصلی ترین بحث ها و چالش ها در کشور بوده که این رویه در آزمون های اسفند ماه سالجاری نیز پابرجا مانده و آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه را نیز تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، برگزاری چهار آزمون استخدامی و سراسری در ۱۸ اسفند سالجاری جمعه پر اهمیتی را برای شرکت کنندگان در این آزمون ها رقم زده بود.

داوطلبین شرکت کننده در این آزمون ها با امید فراوان، صرف وقت و هزینه های کلان در راستای ورود به حرفه کاری مورد علاقه خود و ساختن آینده درخشان از مدت ها قبل خود را آماده این ماراتن نفسگیر کرده بودند.

با آغاز آزمون ها در سراسر کشور ، باز هم زمزمه لو رفتن سوالات استخدامی آموزش و پرورش به همراه سوالات نظام مهندسی توسط یک کانال تلگرامی در فضای مجازی پیچیده شده بود، اما این موضوع با واکنشی جدی از طرف مسئولین برگزاری و سازمان سنجش همراه نشد.

هنوز خبر لو رفتن سوالات استخدامی آموزش و پرورش و سوالات نظام مهندسی از طرف مسئولین متولی تایید یا تکذیب نشده بود که در ساعت ۱۱/۳۰ دقیقه روز جمعه یک کانال تلگرامی اقدام به فروش تمامی سوالات همراه با پاسخنامه آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه نمود.

اما نقطه عطف ماجرا زمانی رقم خورد که سوالات و پاسخ های آزمونی که قرار بود راس ساعت ۱۵ و بصورت همزمان در سراسر کشور آغاز گردد، در چند ساعت مانده به آزمون در اختیار افرادی قرار گرفته بود که هزینه دریافت سوالات را بر اساس ادعای ادمین این کانال تلگرامی بصورت رمز ارز پرداخت کرده بوده اند.

با اتمام آزمون، مدارک و مستندات لو رفتن سوالات آزمون ها در فضای مجازی دست به دست می شد، اما کماکان از طرف مسئولین برگزاری آزمون هیچ خبر شفافی که موجب تنویر افکار عمومی گردد، منتشر نشد.

نتیجه منفعت طلبی این افراد سودجو که مشخص نیست سوالات یک آزمون رسمی چگونه قبل از آغاز این آزمونها در اختیار این افراد قرار گرفته است، منجر به از بین رفتن زحمات چندین ساله افرادی شد که بصورت شبانه روزی برای موفقیت در این آزمون ها قدم برداشته بودند.

وقاحت این کانال تا جایی پیش رفته است که مسئولین و داوطلبان آزمون ها را به باد تمسخر گرفته و با خط و نشان کشیدن مدعی فروش سوالات آزمون های بعدی هم شده است.

با وجود این اتفاقات و انتظاری حداقلی که داوطلبان برای داشتن یک فضای رقابتی سالم به دور از هرگونه تقلب و باند بازی دارند با گذشت دو روز از این رویداد هنوز هم اطلاعات و خبر شفافی مخابره نشده است.

حال که تمامی اسناد و مدارک مبنی بر لو رفتن سوالات و وقوع یک تقلب بزرگ در این آزمون ها را نشان میدهد، باید پرسید آیا این آزمون ها مشروعیت واقعی و صحیحی برای استخدام کارمندان و وکلایی که قرار است برای دفاع از حق در محاکم حاضر شوند یا معلمانی که قرار است تربیت کننده نسل های بعدی ایران شوند را دارد؟

با وجود اینکه طی چند ساعت قبل از آزمون سوالات لو رفته بود آیا امکان برگزاری آزمون در روز های دیگر فراهم نبود، یا این موضوع با منافع بعضی از اشخاص در تضاد بود؟

با اتمام این ماجرا بسیاری از داوطلبان چشم انتظار اخبار صحیح و شفاف از طرف متولیان امر می باشند و خواستار ورود دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه برای برخورد با متخلفان این ماجرا هستند.

سریال لو رفتن سوالات آزمون های رسمی تا کی قرار است رویاهای داوطلبین را بر باد داده و یک سوال جدی را در ذهن عموم جامعه بوجود می آورد؟ آیا چند سازمان عریض و طویل این مملکت توانایی برگزاری یک آزمون سالم را ندارند؟

حال باید منتظر ماند و دید که مسئولین برگزار کننده آزمون ها، برای اعاده حق شرکت کنندگان در این آزمون ها چه راهی را در پیش خواهند گرفت؟ تکرار آزمون یا همان روش تکراری آزمون در سلامت کامل برگزار شده است.

خبرنگار: علی سرخ چهره