خسارت ۱۴ میلیارد تومانی حوادث غیرمترقبه به بخش کشاورزی آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در اثر وقوع حوادث غیر مترقبه از ابتدای سال زراعی ۱۴۰۰ تاکنون، در حدود ۱۴ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است. 
به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، اکبر کرامتی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، در جلسه ستاد بیمه کشاورزی استان افزود: در اثر وقوع حوادث غیر مترقبه از ابتدای سال زراعی ۱۴۰۰ تاکنون، در حدود ۱۴ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد: این میزان خسارت وارده به زیربخش‌های زراعی، باغی، دام و طیور، تاسیسات و امور زیربنایی و ادوات کشاورزی بوده است.

کرامتی تصریح کرد:  در سال زراعی گذشته، بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان به اراضی باغی و زراعی و بخش دام و طیور و تاسیسات و امور زیر بنایی و ادوات کشاورزی خسارت وارد شد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون ۴۱ هزار هکتار از مزارع گندم استان تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته است که نیاز است با افزایش آگاهی کشاورزان و اطلاع‌رسانی توسط رسانه‌ها با توجه به مهلت بیمه‌گری ۱۵ روزه تا آخر آذر ماه این سطح افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر انتقال روش‌ها و یافته‌های جدید علمی به کشاورزان برای کاهش میزان خسارت وارده به اراضی کشاورزی از طریق برنامه‌های آموزشی و ترویجی، افزود: همه ساله حوادث غیرمترقبه شامل سیل، تگرگ، خشکسالی، سرمازدگی و سایر موارد خسارات قابل توجهی به بخش کشاورزی وارد می‌کند که برای کاهش میزان خسارت وارده به کشاورزان بیمه محصولات کشاورزی، مطمئن‌ترین راه برای جبران خسارات حوادث غیر مترقبه است.

وی با بیان اینکه صندوق بیمه کشاورزی نیاز است حمایت‌های تحت پوشش خود را به صورت فراگیرتر انجام دهد، گفت: از تمامی فعالان کشاورزی تقاضا داریم محصولات و تولیدات کشاورزی خود را بیمه کنند تا در صورت خسارت از بیمه و مزایای آن استفاده کنند.

کرامتی با بیان اینکه باید فرهنگ‌سازی بیشتری در میان کشاورزان انجام شود تا بیش از پیش با ضرورت و اهمیت بیمه محصولات آشنا شوند، افزود: امسال شرایط خاصی از لحاظ بارندگی و وضعیت اقلیمی بر استان و کشور حکم‌فرماست و این مساله لزوم توجه به بیمه محصولات را دوچندان می‌کند، چرا که پرداخت هرگونه خسارت فقط در قالب بیمه کشاورزی امکان‌پذیز است.

وی با اشاره به نقش بیمه محصولات کشاورزی در تعدیل ریسک تولیدات کشاورزی یادآور شد: يکی از مهمترين استراتژی‌هايی که می‌‌تواند در اين امر موثر واقع شود، بيمه محصولات کشاورزی است که به موجب آن محصولات در مقابل خطرات کشاورزی و بيماری‌های نباتی و حوادث غیر مترقبه مورد تضمين قرار می‌گيرند و خسارت مالی وارده به کشاورز بيمه‌گذار تا ميزان مورد تعهد بيمه‌گر جبران می‌شود.

کرامتی تاکید کرد: پیگیری بیمه‌پذیری محصولات جدید، ترویج و اطلاع‌رسانی خدمات بیمه‌ای و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای توسعه فرهنگ بیمه از جمله مهمترین اقدامات در راستای افزایش پوشش بیمه کشاورزی در استان است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی کشاورزان از  تعرفه‌های بیمه کشاورزی، توجه به معیشت کشاورزان و همخوانی آن با میزان حق بیمه، افزایش همخوانی و هماهنگی میان غرامت پرداختی و میزان خسارات، رفع مشکلات کارگزاران بیمه و توسعه آموزش و اطلاع‌رسانی از مواردی است که می‌تواند به توسعه بیمه کشاورزی در استان کمک کند.