رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی:

نقش اصلی شورای حل اختلاف در فرهنگ سازی صلح و سازش

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: نقش آفرینی شورای حل اختلاف در زندانها بسیار حائز اهمیت بوده و شورا یک مجموعه گسترده مردمی در فرهنگ سازی صلح و سازش است، بخش مهم کار شورا که خیلی تاثیرگذار است توسعه فرهنگ گذشت، ایثار، مدارا و صلح و سازش در جامعه بوده و کار اعضای شورا فقط به سازش بین طرفین ختم نمی شود.
به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، در جلسه استفاده حداکثری از ظرفیت تفاهم نامه بین مرکز توسعه حل اختلاف و سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی استان و تاثیر آن در کاهش تعداد زندانیان استان که به صورت حضور ویدیو کنفرانسی روسای حوزه های قضایی استان تشکیل شد، گفت: زحمات و تلاش های اعضای شورای حل اختلاف در سازش و اصلاح ذات البین خصوصا در پرونده‌هایی مانند قصاص قابل تقدیر و تشکر بوده و نتایج خوبی را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: نقش آفرینی شورای حل اختلاف در زندانها بسیار حائز اهمیت بوده و شورا یک مجموعه گسترده مردمی در فرهنگ سازی صلح و سازش است، بخش مهم کار شورا که خیلی تاثیرگذار است توسعه فرهنگ گذشت، ایثار، مدارا و صلح و سازش در جامعه بوده و کار اعضای شورا فقط به سازش بین طرفین ختم نمی شود.

عتباتی تصریح کرد: سازش پرونده قصاص در شورای حل اختلاف زندانیان، بخشیدن حیات دوباره به یک انسان و دمیدن روح زندگی در خانواده آن شخص است و از صفات والای خداوند متعال نیز بخشندگی و رحمانیت بوده که شورای حل اختلاف با عملکرد خود، این صفات الهی را در بین مردم ترویج کرده و گسترش می دهد.

وی تاکید کرد: باید به صورت ریشه ای به سمت و سوی فصل خصومت حرکت کنیم، چرا که با افزودن شعبه یا جذب اضافی قاضی، مشکل حل نمی شود و می بایست از ظرفیت افراد با نفوذ و معتمد در جهت سازش پرونده ها بهره برد و برای قلع ماده نزاع تلاش کرد.

رئیس شورای قضایی آذربایجان غربی به استفاده از ظرفیت رسانه ها در انعکاس عملکرد شوراهای حل اختلاف در زمینه سازش و آزادی زندانیان تاکید و این امر را در ترویج فرهنگ گذشت در جامعه مهم و تأثیرگذار دانست.

شایان ذکر است، در ادامه جلسه تعدادی از روسای حوزه های قضایی استان به بیان مشکلات خود پرداختند و در پایان از شعب 19 شورای حل اختلاف مستقر در زندان ارومیه که در امر سازش پرونده های قصاص عملکرد مطلوبی داشته و نیز از شعبه شورای حل اختلاف مستقر در زندان میاندوآب که در زمینه آزادی زندانیان مطلوب عمل کرده بود، توسط عتباتی، رئیس کل دادگستری استان با اهداء لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.