وسایل گرمایشی غیراستاندارد؛ عامل مهم حوادث در زمستان

رئیس سازمان آتش‌نشانی ارومیه گفت: استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد در فصل سرما بسیار خطرآفرین بوده و عامل بسیاری از حوادث در این فصل به شمار می رود.
به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، ابراهیم شاد قوشجی، رئیس سازمان آتش‌نشانی ارومیه ضمن تاکید بر لزوم استفاده از لوازم استاندارد، گفت: با بررسی حوادث سال‌های گذشته در می‌یابیم که یکی از علل مهم بیشتر حوادث آتش‌سوزی می‌تواند ناشی از استفاده وسایل گرمایشی غیر استاندارد باشد.

وی افزود: بارها مشاهده شده که کپسول‌های کوچک خانگی در مکان‌های فاقد صلاحیت، سوپرهای محلات پر یا تعمیر شده که همین امر سبب نشتی گاز و ایجاد حریق شده و خسارات جانی و مالی فراوانی برای افراد موجب شده است.

شاد قوشچی تصریح کرد: برخی از افراد سودجو اقدام به فروش بخاری، گرمکن و یا وسایل گرمایشی غیر استاندارد و بی‌نام و نشان با قیمتی به ظاهر کمتر می‌کنند در حالی که صدمه و آسیب‌های جانی و مالی حوادث ناشی از عدم توجه به مسائل استاندارد بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که به ظاهر صرفه‌جویی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کپسول‌های گاز و پیک‌نیک‌های خانگی یکی از مواردی است که سالانه رقم قابل توجهی از سانحه‌های دلخراش و آتش‌سوزی منازل و کارگاه‌ها را سبب می‌شود و علت ایجاد این سانحه‌ پر کردن غیر اصولی این کپسول‌ها در مراکز تایید نشده به صورت غیر استاندارد است.

رئیس سازمان آتش نشانی ارومیه ادامه داد: تابستان امسال به دلیل شرایط ویژه کشور در مصرف برق حوادث مربوط به آسانسور نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده بود و ۲۰ درصد حوادث و اتفاقات آسانسور به دلیل عدم رعایت استانداردها بود.

وی اظهار کرد: بی‌شک آگاه‌سازی مردم از استاندارد و توسعه بیش از پیش فرهنگ استاندارد میان مردم استان گام موثری در کاهش سوانح و حادثه‌هایی است که به دلیل عدم توجه به استاندارد ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: بی‌تردید زمانی که فرهنگ استاندارد در میان مردم همگانی شود، شاهد ریشه کنی حوادثی خواهیم بود که به راحتی می‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد.

شاد قوشچی ادامه داد: اطلاع‌رسانی از نکات ایمنی در سال‌های اخیر موجب شده تا ۲۰ الی ۲۵ درصد حوادث منزل‌های مسکونی کاهش یابد که این امر نشان از تاثیر آگاه‌سازی مردم دارد.

وی فرهنگ‌سازی استاندارد را وظیفه ای خطیر و همگانی دانست و گفت: توجه به استاندارد به معنی توجه به ایمنی‌ است و در این زمینه تمامی ارگان‌ها باید در راستای افزایش آگاه‌سازی مردم پای کار باشند.