پایانه مرزی پلدشت؛ نقطه طلایی ترانزیت و تجارت خارجی آذربایجان‌غربی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی اعلام کرد: پایانه مرزی پلدشت با زیرساخت‌های مدرن و موقعیت راهبردی خود، نقش کلیدی در توسعه ترانزیت و افزایش سهم اقتصادی استان و کشور در تجارت با جمهوری خودمختار نخجوان دارد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، ارسلان شکری، در نشست بررسی مسائل پایانه مرزی پلدشت با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس و معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: این استان با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک آبی و زمینی و هفت پایانه مرزی فعال، یکی از مهم‌ترین کانون‌های ترانزیتی کشور محسوب می‌شود و کریدور شماره ۱۰ (بندر امام – بازرگان) که یک‌سوم آن در آذربایجان‌غربی قرار دارد، مسیر ترانزیتی شاخص کشور است.

وی افزود: پایانه پلدشت که در سال ۱۳۸۶ احداث و از سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسیده، در زمینی به مساحت ۱۸ هکتار فعالیت می‌کند و با فاصله ۲۵۷ کیلومتری از ارومیه و ۸۴۵ کیلومتری از تهران، نزدیک‌ترین مرز ایران به نخجوان است. در سه‌ماهه نخست امسال بیش از ۱۵ هزار کامیون از این پایانه عبور کرده‌اند که بخش عمده آن‌ها ترانزیتی میان ایران، آسیای میانه و نخجوان بوده و بیش از ۸۴ هزار تن کالا نیز از این مرز صادر شده است.

شکری تصریح کرد: فعالیت پایانه هم‌اکنون ۱۶ ساعته انجام می‌شود و با توجه به زیرساخت‌ها، امکان فعالیت ۲۴ ساعته نیز فراهم است. پل دوستی ۱۲۰ متری میان ایران و نخجوان از ظرفیت‌های مهم این مرز است و برای توسعه راه دسترسی به پایانه، در سال گذشته و امسال مجموعاً ۶۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل ۴ کیلومتر باقی‌مانده نیز قرارداد ۲۰ میلیارد تومانی منعقد شده است.

وی در پایان تأکید کرد: اتصال راه پلدشت به جلفا می‌تواند نقش این پایانه را در توسعه تجارت خارجی کشور پررنگ‌تر کند و سهم مهمی در رشد اقتصادی آذربایجان‌غربی داشته باشد.