آداب و رسوم مردم آذربایجان غربی در شب یلدا / از فرستادن هدایا و سوغاتی به منزل نوعروسان تا دورهمی چیلله گجسی

یلدا طولانی ترین شب سال در فرهنگ آذربایجان غربی معروف به «چیله گجه‌سی» با برگزاری رسم و آیین‌های که ریشه در اعتقادات و باورهای دینی مردمان این خطه دارد با حال و هوای خاصی جشن گرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،شب یلدا در آذربایجان غربی به «چیله گجه‌سی» معروف استمردم این دیار در این شب آداب و رسوم مخصوص دارند که در این گزارش به برخی از این آداب و رسوم اشاره می شود.

رسم بردن چیله لیک در آذربایجان غربی

در خطه آذربایجان رسم بر این است که در این شب هدایایی تزئین شده به خانه عروس یا نامزد خانواده فرستاده می شود مردم آذربایجان در این سینی ها هندوانه ها را تزئین کرده و  شال های قرمزی را اطرافش می گذارند.و هدایایی که برای تازه عروس و داماد آماده شده در این سینی ها قرار می دهنند و برای شیرین کامی عروس و داماد به خانه آنها می فرستند.

چیلله نشینی و دورهمی خانوادگی در چیلله گجسی

چله‌نشینی قدمت دیرینه‌ای در فرهنگ آذربایجان غربی دارد مردم این دیار طولانی ترین شب سال را تا پاسی از شب با دورهمی در خانه بزرگتر ها جشن می گیرند.

کرسی جز جدا ناپذیر چیلله گجسی در آذربایجان غربی

کرسی جایگاهی ویژه در فرهنگ و سنت آذربایجان غربی  دارد و  یکی از اجزای جدا ناپذیر مراسمات شب یلدا در آذربایجان غربی است این رسم در زمان های قدیم در اکثر خانواده ها رعایت می شد ولی اکنون که زندگی ها به سمت آپارتمان نشینی رفته است کرسی در منازل پدربزرگ و مادر بزرگ ها  برپا شده و اعضای خانواده در این شب دور کرسی گرد هم می آیند. باسلوق و سجوق ،کشمش و گردو ،انار،هندوانه،پشمک،حلوای سنتی ارومیه،و حلوای هویج و سنجد را در سینی چیده و روی کرسی قرار می دهند جایگاه بزرگتر ها در بالای کرسی و کوچکتر ها در پایین مرسی می نشینند و افراد سالخورده خانواده با خواندن بایاتی صفای خاصی به دور همی چیلله گجسی می دهند.

هندوانه سمبل شیرینی در سفره شب یلدا 

نماد شب یلدا در آذربایجان غربی هندوانه است که با نام چیلله قارپیزی شناخته می‌شود، چند روز قبل از رسیدن شب یلدا بزرگتر ها به بازار رفته و هندوانه شب یلدا را خریداری میکنند.
در فرهنگ آذربایجان مردم معتقد هستند خوردن هندوانه در شب یلدا باعث می‌شود که سرما و لرز زمستان در جان و تنشان اثری نداشته و در مقابل سرما مقاومت بدنشان بیشتر شود.

حلوای گردو و هویج تنقلات مجبوب شب یلدا 

حال که صحبت از تنقلات و خوردنی های مخصوص شب یلدا شد باید به حلواهای معروف ارومیه که ویژه شب چله پخته می‌شود اشاره کرد، حلوای هویج و گردو از تنقلات خاص در سفره شب یلدا در این شهر است که جایگاه خاصی نزد مردم دارد به طوری که ممکن است چند روز قبل از یلدا برای تهیه حلوای مرغوب ساعتها در صف منتظر بمانند.مردم آذربایجان غربی معتقد هستند برای از بین بردن سردی هندوانه شب یلدا باید حلوای گردو و هویج پخته شده با شیره انگور استفاده کنند از این رو حلوا جایگاه ویژه ای در بین تنقلات زمستانی شب یلدا در ارومیه دارد.

گزارش از: بیتا اختیاری