آذربایجان غربی استان ناشناخته ها / فعالیت بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی در استان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی با تمدنی بیش از 9 هزار ساله به عنوان یکی از استان های قابل افتخار در سطح ملی و بین المللی شناخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، مرتضی صفری در گفتگوی اختصاصی با این گروه رسانه ای اظهار داشت: آذربایجان غربی با توجه به ظرفیت های گردشگری، جاذبه های بکر طبیعی و حضور هنرمندان استانی توانایی جذب گردشگران فراوانی را دارا است.

وی با اشاره به اینکه اکثر این ظرفیت ها بالقوه مانده و به صورت صحیح از آنها استفاده نشده است، گفت: در حوزه ثبت آثار ملی در استان بیش از یک هزار ۷۷۰ اثر ثبت شده که از این تعداد دژ بسطام، تپه حسنلو  و کاروانسرای قطور در فهرست موقت ثبت یونسکو در نوبت ثبت جهانی هستند.

وی ادامه داد: از لحاظ تپه های باستانی رتبه پنجم کشور را در اختیار داریم که خود گواه پیشینه تاریخی و تمدنی استان است.

مرتضی صفری  در خصوص مشکلات مربوط به صنایع دستی اظهار داشت:  حاشیه سود پایین و عدم وجود بازار فروش محصولات تولیدی ۲ مشکل اساسی صنایع دستی استان است.

وی افزود: در راستای حل این مشکلات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در صدد فعال کردن نمایشگاه های خارجی بخصوص در کشور های همسایه همچون ترکیه، آذربایجان و اقلیم کردستان عراق بوده که در همین راستا هماهنگی های لازم جهت شرکت در نمایشگاه های بین المللی صورت پذیرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ادامه داد: با همکاری اتاق بازرگانی می توان نمایشگاه دائمی صنایع دستی را در عراق راه اندازی کرد، همچنین می توان با کمک هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه های داخلی شرکت کرده تا مشکل بازار فروش این محصولات تا حدودی زیادی بر طرف شود.

صفری ادامه داد: با پیگیری های استاندار آذربایجان غربی و مساعدت های صورت گرفته از جانب شهرداری و شورای شهر ارومیه در صورتی که  دنیای بازی سابق واقع در خیابان والفجر ارومیه به منظور ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی برای مرمت و بازسازی در اختیار این اداره قرار گیرد، می توان آن را به عنوان یک فروشگاه و نمایشگاه دائمی صنایع دستی استان آماده بکار کرد تا هم یک جاذبه گردشگری بوده و هم مرکز خرید صنایع دستی به صورت مستقیم از تولید کننده به دست مردم برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به حضور بیش از ۶۰۰ فعال صنایع دستی در استان، گفت: با مساعدت های صورت گرفته از جانب استانداری از طریق تبصره ماده ۱۶ به میزان ۱۰۰ میلیارد اعتبار برای این هنرمندان تخصیص داده شده که تا کنون نزدیک ۶۰ میلیارد از این تسهیلات توسط بانک های عامل پرداخت شده است.

وی افزود: این تسهیلات جز  اعتبارات کم بهره با سود ۴ درصد با بازپرداخت های طولانی مدت است.