آغاز احداث کارخانه کیمیا کربنات سدیم در «لکستان» سلماس

فرماندار شهرستان سلماس از آغاز ساخت کارخانه کربنات سدیم در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار، با هزینه ای بالغ بر ۱۷۰,۰۰۰ هزار میلیارد ریال و با اشتغال زایی ۱۱۵۰ نفر بصورت مستقیم و ۳۰۰۰ نفر بطور غیر مستقیم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، ذبیح الله کاظمی در جلسه بررسی آخرین روند عملیاتی شدن کارخانه کیمیا کربنات سدیم سلماس اظهار داشت: برای احداث این کارخانه که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بعنوان یکی از مهمترین و عظیم ترین کارخانجات شمالغرب کشور خواهد بود زیر ساخت های لازم پیش بینی شده است.

وی افزود: مهمترین زیرساخت‌های لازم برای آغاز ساخت این مستحدث، ۳۵ مگاوات برق و ۷۵۰۰۰ مترمکعب گاز است که برابر توافقات لازم با مدیران کل دستگاه های زیربط استانی این موارد تامین خواهد شد و همچنین نیاز آبی واحد فوق الذکر نیز از محل آب های سطحی رودخانه زولا و‌ پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر سلماس تامین خواهد شد و تحت هیچ شرایطی از آبهای زیرزمینی برداشت نخواهد شد.

فرماندار سلماس با اشاره به اهمیت احداث این کارخانه در شهرستان گفت: تعریف این پروژه جزو برنامه‌های سند توسعه صنعتی منطقه بوده که اجرای آن بیشتر در راستای پیشبرد اهداف دولت بر حل مشکلات زیرساختی و ایجاد اشتغال زایی گسترده برای جوانان و کاهش نرخ بیکاری مردم عزیز در شهرستان سلماس ساخته خواهد شد.

کاظمی بیان داشت: مواد اولیه این واحد تولیدی نمک و آهک می باشد که هر دو معدن در شهرستان موجود بوده و بدین منظور استفاده از ظرفیت های شهرستان در اولویت خواهند بود و از طرفی پساب خروجی کارخانه نیز با متد روز مهندسی بصورت آب شور به دریاچه ارومیه تخلیه خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: تمامی مسائل فنی، بهداشتی و زیست محیطی طرح مذکور بصورت کاملاً علمی و کارشناسی شده مورد مطالعه قرار گرفته و هیچ نگرانی خاصی برای مردم منطقه را در بر نخواهد داشت.