آغاز تئاتر شهریار در ارومیه

تئاتر شهریار با کارگردانی ولی لطف دوخت بر روی صحنه رفت.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، گروه تئاتر توران از مورخه ۲۳ لغایت۳۱ خرداد ماه سالجاری تئاتر شهریار را در سالن آمفی تئاتر شمس ارومیه به اجرا در می آورند.

این تئاتر که به ادعای نویسنده شیوه و نگاه جدیدی به زندگینامه استاد بزرگ شعر و ادب ترکی، فارسی محمدحسین بهجت تبریز متخلص به شهریار داشت با همکاری ۱۳ هنرمند بر روی سن رفت.

این نمایش با حواشی همراه بود که به اختصار به آنها می پردازیم.

شهریار در شهری بی یار

ساعت شروع تئاتر ۱۹ بوده که در روز اول با تاخیر نیم ساعته در ساعت ۱۹:۳۰ آغاز شد.

مطالب نمایش بسیار نامفهوم و با روح اجرا همخوانی چندانی نداشت.

موسیقی که همراه نمایش به اجرا در می آمد هیچ گونه تناسبی با موضوع نداشت و حکایت از یک کج سلیقگی از طرف گروه موسیقی برای مخاطبان القا کرده بود.

ضعف شدید متن و موضوع نمایش به مخاطبان که به وضوح می توانستیم گیجی مخاطب را از اجرا و اتمام نمایش بسیار ضعیف با پایان باز را در چهره مخاطبان مشاهده کرد.

استفاده از واژگان زبانی نامتعارف فرهنگی که درک نمایش را برای مخاطب بسیار سخت و دشوار کرده بود.

در اواخر اجرا برای کاستن تهی و خالی بودن موضوع نمایش، نویسنده اقدام به قرار دادن رقص آذری کرده بود که می توانست جذابیتی به نمایش بیفزاید به شرط اینکه درست اجرا می شد اما متاسفانه رقص به نمایش گذاشته شده نه نشانی از رقص اصیل آذری داشت و نه همخوانی واقعی با فولکلور جامعه ترک می توانست داشته باشد.

سن آرایی و لباس هنرمندان بسیار ضعیف بوده و هیچ گونه تناسبی با موضوع اجرا نداشت.

نقدی بر این اثر

هنر تئاتر که توانسته در کشور مخاطبان زیادی را به سالن های نمایش بکشاند ولی متاسفانه در ارومیه هنوز جایگاه اصلی خود را نتوانسته به دست بیاورد.

به نظر نگارنده اگر گروه توران و نویسنده از واژگان معمول و متعارف جامعه بیشتر استفاده می کردند مخاطبان می توانستند ارتباط بهتری با نمایش برقرار کنند.

اگر عوامل نمایش دید درستی نسبت به فرهنگ اجتماعی جامعه داشته و متناسب با آن موضوع نمایش را نوشته بودند بدون شک مخاطبانی که به سالن آمده بودند با خاطره بهتر و حس و حال تازه ای سالن را ترک کرده و برای حضور دوباره در سالن تئاتر لحظه شماری می کردند.

نمایش شهریار با تمام فراز و نشیب و نقد های ادبی و تاریخی که بر آن بار است بدون شک نمی تواند گزیده ای صحیحی از زندگینامه استاد شهریار باشد.

تمامی نقد های صورت گرفته نسبت به این اثر هنری از سر دلسوزی و در راستای ارتقای جایگاه تئاتر در سطح شهر و آذربایجان غربی می باشد.