احتمال اعمال محدودیت‌های خاص؛

آغاز رزمایش نوروزی پلیس راهور از ۲۴ اسفند

سردار هادیانفر: طرح پلیس راهور و دیگر دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای نوروز از ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ آغاز شده و تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، هفتاد و سومین جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ترافیکی، با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط و به ریاست سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در ستاد پلیس راهور برگزار شد.

هادیانفر در این جلسه با اشاره به آمادگی پلیس راهور در تمام ایام سال، اظهار کرد: ما باید آمادگی کامل برای اجرای طرح نوروزی از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین داشته باشیم. قطعاً در ایام نوروزی سال ۱۴۰۱ افزایش تردد خواهیم داشت.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: در طرح نوروزی ۱۴۰۱، ۶۶ هزار و ۷۱۵ نفر از تمامی دستگاه‌ها در خدمت مردم خواهند بود و بیش از ۲۱ هزار دستگاه از خودرو‌های پلیس و تمامی دستگاه‌ها از جمله وزارت راه، هلال احمر، اورژانس و سایر دستگاه‌های امدادی حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه شاخص های عملکرد ما در نوروز؛ مدیریت ترافیک و تسهیل در ترددها و همچنین کاهش حوادث، تصادفات و خسارات ناشی از آن است، گفت: البته سازمان بهداشت جهانی سه روش را برای ارزیابی میزان تصادفات و تلفات اعلام کرده که براساس میزان پیمایش، جمعیت و تعداد وسایل نقلیه است که گرچه ممکن است در این شاخص ها ما وضعیت بهتری داشته باشیم اما آنچه که برای ما مهم است این است که حتی یک کشته نیز در تصادفات رانندگی زیاد است و بنا بر تأکید مقام معظم رهبری باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا از آمار جانباختگان و مصدومان حوادث ترافیکی کم کنیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ضمن پیش‌بینی ۵۰ تا ۵۷ درصدی افزایش ترددها در ایام نوروز ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال جاری، گفت: پیش‌بینی ترافیک سنگین در بیشتر محورها مخصوصاً محورهای شمالی یا محور تهران-قم داریم و شاید با توجه به‌ ترافیک‌های سنگین، مجبور به اعمال محدودیت‌های خاصی‌ در پیک برگشت شویم.

هادیانفر با بیان اینکه خسارات ناشی از تصادفات رانندگی معادل ۸ درصد از تولید ناخالص ملی کشور است، گفت: ما باید حداکثر تمهیدات و پیش بینی ها را در این خصوص داشته باشیم. در نوروز ۹۹ با توجه به شرایط کرونا ما ۵۸ درصد کاهش تردد در برخی از محورها را داشتیم و حتی دیدیم که در ۱۳ بدر مردم همکاری بسیار خوبی داشتند. این روند با توجه به شرایط در نوروز ۱۴۰۰ مانند نوروز ۹۹ تکرار نشد و ما شاهد افزایش ۱۲۳ درصدی ترددها به نسبت سال ۹۹ که ترددهای ما به طور میانگین ۵۸ درصد کاهش داشت، بودیم. حالا پیش بینی می شود که در نوروز ۱۴۰۱ ما بین ۵۰ تا ۵۷ درصد افزایش تردد در جاده ها را داشته باشیم که این موضوع می تواند منجر به ترافیک سنگین در برخی از جاده ها به ویژه جاده های منتهی به شمال کشور و جاده های ورودی و خروجی به تهران و شهرهایی چون قم و مشهد مقدس شود.

وی در خصوص وضعیت فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: در این شرایط ما باید نگران راه های فرعی و روستایی نیز باشیم. پلیس برابر قانون اجازه تردد اتوبوس ها، مینی بوس ها و همچنین کامیون های فرسوده در راه های اصلی را نخواهد داد و همین امر نیز سبب می شود تا این وسایل نقلیه فرسوده از مسیرهای روستایی و فرعی تردد کنند. از این رو باید حتما بر این موضوع نظارت داشته باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان اینکه امروز ۵۱ درصد فوتی های تصادفات در صحنه تصادف جان خود را از دست می دهند، گفت: ما باید براساس محل های وقوع تصادفات و همچنین نقاط حادثه خیز استقرارهای پلیس و دستگاه های امدادی را نیز مدیریت کرده تا در صورت وقوع حادثه مأموران و امدادگران در کمترین زمان ممکن در محل حاضر شوند.

هادیانفر گفت: سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، استفاده از شانه خاکی و حرکات مارپیچ از جمله خطوط قرمز پلیس است که اگر راننده‌ای این حرکات را انجام دهد خودروی وی توقیف خواهد شد. همچنین صاحبان گواهینامه کمتر از یک سال اجازه رانندگی در جاده‌ها را ندارند و باید مدت گواهینامه آنها از یک سال گذشته باشد و در صورت مشاهده رانندگی، خودرو توقیف خواهد شد.

وی در پایان تعداد نقاط حادثه خیز در جاده ها را ۳۲۰۰ و شهرها را ۲۰۰۰ نقطه اعلام کرد و گفت: لازم است با سرعت بیشتری نسبت به رفع این نقاط حادثه خیز اقدام شود، البته وزارت راه در سال های اخیر همکاری خوبی در این زمینه داشته است و تعدادی از نقاط حادثه خیز رفع شده و دیگر نقاط نیز آشکارسازی شده اند.