آغوش های خالی از فرزند/ سگ پروری جای فرزند آوری را گرفته است

چند سالی است که زنگ خطر پیری جمعیت در کشور به صدا درآمده است اما زنگ خطر اصلی برای کشور رواج جایگزینی سگ پروری به به جای فرزند آوری در خانواده ها است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری قارتال نیوز، زنگ خطر پیری جمعیت در کشور چندسالی است که به صدا آمده و نرخ رشد جمعیت نیز روبه کاهش است، علل و عواملی دست به دست هم داده تا مانع فرزندآوری زوجین شوند، هرکدام از این عوامل نیز معلول علت دیگری هستند که باید برای رفع آن‌ها تلاش‌های اساسی صورت گیرد.

ولی در حال حاضر نکته قابل تامل و زنگ خطر اصلی برای خانواده های ایرانی رواج جایگزینی سگ پروری به جای فرزند آوری در بین خانواده های ایرانی است.

هم اکنون نگهداری از حیوانات خانگی به جای فرزند آوری در جامعه ایرانی به یک معضل اساسی تبدیل شده بطوریکه خانواده ها دیگر رغبتی به فرزند آوری نداشته و پرورش حیوانات خانگی را جایگزین فرزند آوری کرده اند.

جامعه شناس و مدرس دانشگاه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار قارتال نیوز بیان کرد: روی آوردن برخی خانواده ها به نگهداری از حیوانات به جای فرزند به این دلیل است که ترس از فرزند آوری به عنوان پدیده ای در بین خانواده های ایرانی رسوخ پیدا کرده است.

وی افزود: در جامعه کنونی به دلایل شرایط اقتصادی ناپایدار جامعه، افراد جامعه به جهت ارتباط با یکدیگر از هم دور شده و برای گریز از تنهایی به جای فرزند آوری سراغ نگهداری از حیوانات رفته آمد و جای خالی فرزند را با حیواناتی مثل سگ،گرپه و …پر کرده اند.

قاصد افزود: برای جلوگیری از رواج چنین رفتارهایی در جامعه باید فرهنگ سازی مناسب و امکانات لازم برای افراد جامعه فراهم شود تا به جای اینکه به فکر نگهداری از حیوانات باشند با فرهنگ خودمان آشنا شده و به فکر محکم تر شدن کانون خانواده باشند.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی جامعه موجب شده تا زندگی برای اکثریت مردم و خصوصا جوانان سخت شود گفت: اکثر جوانان به دلیل مشکلات اقتصادی از ازدواج، تشکیل خانواده و فرزند آوری صرف نظر کرده اند.

این جامعه شناس با بیان اینکه در دهه ۹۰ بسیاری از مردم ایران با استفاده از اینترنت قدم به دنیای جدیدی گذاشتند گفت: این سبک زندگی با زندگی مرسوم و خوگرفته جوانان تفاوت های عمیقی دارد.

وی ادامه داد: در دنیای جدیدی که جوانان وارد آن شدند دیگر خبری از قید و بندهای و محدودیت های زندگی سنتی نیست و دیگر قباحتی در تغییر نوع زندگی وجود ندارد و جوانان می‌توانند زندگی دلخواه خود را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: بنابراین جوانان بسیار آسان تر سبک زندگی غربی همچون زیستن بدون فرزند،ازدواج سفید و نگهداری از حیوانات خانگی را پذیرفتند.

قاصد ادامه داد: بسیاری از خانواده ها که صاحب حیوان خانگی هستند به این حیوانات به چشم فرزند خود که بسیار نیز عزیز است می نگرند.

قاصد با بیان اینکه تغییر نگرش افراد خصوصا نسل های جوان بر کاهش جمعیت در کشور موثر است گفت: نسل جدید ظاهراً دیگر اعتقادی به روزی رسان بودن خداوند نداشته و بیشتر بدنبال وجوه عینی زندگی هستند.

به گفته قاصد، مشکلات اقتصادی، یاس و ناامیدی از وضعیت سیاسی_اقتصادی و تغییر نگرش افراد به زندگی سه عامل اصلی کاهش جمعیت کشور است.

جامعه شناس و مدرس دانشگاه ارومیه تصریح کرد: اگر در سطح کلان کشوری برای این سه مشکل اساسی، چاره ای اندیشیده نشود بحران کاهش و پیری جمعیت درآینده ای نزدیک، در ایران به یک ابر بحران تبدیل خواهد شد.

گزارش از: بیتا اختیاری