آیا میوه خرمالو را می شناسید؟

خرمالو میوه ای آبدار و نارنجی رنگ هست که در فصل پاییز برداشت شده و سرشار از مواد مغذی و مفید برای انسان می باشد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، مقام اول تولید میوه خرمالوی جهان را کشور چین با بیش از ۷۴ درصد در دست داشته و پس از آن کشورهای کره جنوبی با ۷٫۵ درصد مقام دوم و ژاپن  با ۴٫۹۲ درصد مقام سوم و جمهوری آذربایجان و برزیل با ۴ و ۳٫۷۵ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

ایران با تولید بیش از ۲۲ هزار تن خرمالو در رتبه دهم تولید خرمالوی جهان قرار گرفته است.

تولید خرمالو در ایران

قطب تولید خرمالو در ایران، استان فارس است که ۳۰ درصد خرمالوی ایران در این استان برداشت می‌شود. برداشت این میوه در ایران که از اواسط مهر آغاز و تا بهمن ماه ادامه دارد.

استان‌های مازندران و گلستان پس از فارس در جایگاه‌های دوم و سوم تولید خرمالوی کشور قرار دارند.

همچنین خرمالوی تولیدی ایران علاوه بر بازار‌های داخلی، به کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

کاشت خرمالو نیز در آذربایجان غربی در سالهای اخیر به دنبال استقبال مردم، در حال رشد است.

 

خواص خرمالو

خرمالو اگرچه اندازه کوچکی دارد، اما سرشار از مقادیر قابل‌توجهی از مواد مغذی است. در واقع، یک خرمالو ۱۶۸ گرمی، حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر است.

این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم است که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می‌کند. به علاوه، پکتین موجود در خرمالو نقش به‌سزایی در کاھش کلسترول خون دارد.

میوه خرمالو با داشتن ویتامین‌های A و C، کلسیم، پتاسیم و منیزیم می‌تواند به ھضم ھرچه بھتر غذا، تقویت بینایی و بھبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند.

شاید بد نباشد بدانید که خرمالو تقویت‌کننده معده است، اسھال را برطرف می‌کند، باعث نرمی سینه می‌شود، کم‌خونی را رفع می‌کند و اشتھاآور خوبی است. خرمالو دارای مزاج گرم و‌ تر است.

یکی از بارزترین خواص خرمالو مرتبط به کبد بوده و برای مشکلات این ارگان فواید زیادی دارد.