ابر پروژه احیای دریاچه ارومیه به ایستگاه پایانی نزدیک می شود

طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه که به تونل زاپ معروف است به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده و به گفته کارشناسان تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری قارتال نیوز ،تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه که به تونل زابل معروف است پپس از گذشت قریب به ده سال به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده و به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

انتقال ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی  گفت: با بهره برداری از این تونل سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد پیکره دریاچه ارومیه خواهد شد .

یاسر رهبردین در گفت و گو با خبرنگار قارتال نیوز،از ترمیم ۵۵۰ متر از تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: این طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

رهبردین با بیان اینکه تونل این خط انتقال حدود ۳۶ کیلومتر طول داشت که به دلیل برخی مشکلات فنی دچار تأخیر شد، افزود: مشکلات این ۸۰۰ متر در سه شیفت کاری در حال رفع شدن می‌باشد که حدود ۶۰ درصد آن به اتمام رسیده است.

وی افزود: اتمام این طرح هیچ مشکل اعتباری ندارد و تا پایان امسال این طره به عنوان بزرگترین پروژه زیست محیطی انتقال آب کشور به بهره برداری خواهد رسید.

رهبردین ادامه داد به بهره برداری از این پروژه در فاز اول ۳۰۰ میلیون متر مکعب و در فاز دوم یک هزار ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد پیکره دریاچه ارومیه خواهد شد.

تونل انتقال آب به در یاچه ارومیه از پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی برخوردار است

معاون اجرایی طرح انتقال آب کانی سیب گفت: طرح انتقال آب از سد کانی سیب ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و تونل انتقال آب نیز  ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

میکائیل بهادری  افزود: اعتبارات هزینه شده برای کل طرح انتقال آب از کانی سیب تاکنون ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است و برای اتمام طرح ۱,۶۰۰ میلیارد تومان نیز اعتبار نیاز است.

معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد کانی سیب با اشاره به اینکه پایداری و مقاومت تونل انتقال بی نظیر است، اظهار کرد: ۸۰۰ متر از تونل نیاز به ترمیم داشت که تاکنون ۵۵۰ متر آن ترمیم شده و ۲۵۰ متر باقی مانده که تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

گزارش از :بیتا اختیاری