اجرای یوترن المهدی ارومیه در راستای مصوبات شورای ترافیک بود

در جلسه این هفته صحن شورای اسلامی شهر با حضور اعضای شورا و شهردار ارومیه پیرامون پروژه‌های شهری و روند ساماندهی نیروی انسانی گزارشاتی ارایه شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، در دویست و چهل و یکمین جلسه صحن شورا، حسین مهدی‌زاده شهردار ابتدا به پروژه کمربندی شریانی ارومیه اشاره و گفت: این پروژه از اواخر سال ۱۴۰۰ بر اساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی مبنی بر اینکه این پروژه جزو پروژه‌های مصوب شهری نبوده و نمی‌توان آن را اجرایی کرد، مدتی عملیات اجرایی آن راکد ماند.

وی افزود: نهایتاً پروژه پس از انجام مذاکرات و پیگیرها و مطرح شدن آن در طرح جامع دوباره وارد فازعملیاتی شد.

مهدی‌زاده با بیان اینکه هم‌اینک پروژه کمربندی شریانی از شهیدلر کورپوسی تا جاده انهر جزو محدوده طرح جامع شهر ارومیه است، عنوان کرد: مشکل اساسی پروژه در حال حاضر پروانه‌های ساختمانی در اراضی پیرامونی و جابجایی تاسیسات برق است که روند جابجایی تاسیسات باید از سوی دستگاه متولی انجام گیرد چرا که پروژه جزو پروژه‌های طرح جامع مصوب شهر ارومیه است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه با پیمانکاری موسسه عاشورا فعال بوده و صورت وضیعت‌های تولیدی از قِبل قراردادی که بسته شده در حدود ۱۳۰ میلیارد تومان بوده که بخشی از طریق تهاتر و بخشی بصورت نقدی پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین تا به امروز در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اسناد پرداختی به موسسه عاشورا هم از قبل پروژه کمربندی از محل شهیدلر کورپوسی تا جاده انهر و در ذیل آن قرارداد ساخت دو پل در سفیران امید پرداخت شده است.

شهردار ارومیه به زیرگذر شورا که در حال حاضر فعال است اشاره کرد و گفت: این پروژه مقررشده بود در تیرماه کلنگ زنی‌شود اما بدلیل درگیر شدن با برخی بروکراسی‌های اداری در ذیل طرح مطالعات ترافیکی، کلنگ آن در اواخر شهریور ماه به زمین خورد.

وی گفت: بعد از اتمام پروژه شورا شهید بهشتی، پروژه زیرگذر امام علی و زیرگذر شورا _ شهیدان آهندوست وارد فاز اجرا می‌شود‌.

شهردار ارومیه ادامه داد: پروژه‌های کمربندی بیرونی، یوترن المهدی، پلهای سوزنی شکل در زیر صد متری سفیران امید و زیرگذرهای شورا شهید بهشتی، امام علی و زیر گذر شورا_ شهیدان آهندوست از مصوبه‌های شورای ترافیک استان بوده و اولویت‌بندی عملیات ساخت آن بر اساس مصوبه شورای ترافیک و بر مبنای وجود بیشترین نقاط ترافیکی در محدوده پروژه‌ها است.

وی به یوترن المهدی که جزو مصوبات شورای ترافیک بود اشاره و گفت: این پروژه با مکاتبات راهور در جهت تسهیل در عبور و مرور شهری اجرایی شد و ما در این پروژه گسستی ایجاد نکردیم بلکه ارتباط شریانی ایجاد شده اما با خلاء و آن هم ایجاد یوترن عابررو که البته جزو مطالبات مردمی است، مواجهیم و در آینده دو یوترون ساخته خواهد شد.

شهردار ارومیه بیان کرد: پروژه آذربایجان نیز مدتی بدلیل اینکه ۲۱ دستگاه آپارتمان و ۹ قطعه زمین در محدوده این پروژه در اسناد مالی طرفین لحاظ نشده و در اسناد مالی دیده نمی‌شد باعث بروز مشکل و و راکد شدن پروژه را دنبال داشت که این مهم از طریق ماده ۳۸ بررسی و هم از طریق مراجع ذی صلاح در حال بررسی است اگرچه با وجود این مشکلات، روند عملیات اجرایی آن دوباره از سر گرفته شد.

وی بیان کرد: هم اینک پروژه آذربایجان فعال بوده و پل‌های B1 و B4 در دست ساخت است و تا پایان فروردین ۱۴۰۳ ارتباط بین بلوار ساوالان و کمربندی خاتم الانبیا همچنین ارتباط بزرگراه والفجربا کمربندی خاتم الانبیا برقرارخواهد شد.

شهردار ارومیه در ادامه بکارکیری استراتژی‌هایی چون فرهنگ شهروندی و توزیع ترافیک در مدیریت ترافیک را مهم دانست و گفت: ۴۰ درصد ترافیک با آموزش همچنین توزیع ترافیک با ساخت کریدورهای بیرونی و میانی مدیریت می‌شود.

وی به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی و در این بین به ایجاد خطوط بی آر تی در شهر ارومیه اشاره کرد و گفت: فرآیند راه‌اندازی بی آر تی در دوره چهارم شورا مطرح شده ولی هیچ وقت وارد فاز اجرا نشده چرا که انجام بی آر تی هزینه بر نیست اما هزینه اجتماعی شکننده‌ای دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضرایجاد خط یک بی آرتی با جزییات طراحی شده و در سفر ریاست جمهوری با اخذ بودجه وارد فاز اجرا می‌شود.

وی به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با خرید ۵۵ دستگاه اتوبوس و بازسازی ۲۰ دستگاه اتوبوس آن اشاره و گفت: امروز بدون حمل و نقل عمومی، نمی‌توان ترافیک شهر ارومیه را مدیریت کرد.

در ادامه جلسه مقیمی معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری ارومیه از روند ساماندهی نیروی انسانی گزارشی به اعضای شورا ارایه داد.