اختصاصی قارتال نیوز/ ازدواج در برزخ سنت و مدرنیته

ازدواج از دیرباز یکی از مهم ترین دغدغه های هر فردی در جوامع مختلف بوده است. اینکه فرد مجرد چه نوع انتخابی برای ازدواج داشته باشد، همواره مورد بحث و گفتگو واقع شده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، سنت و مدرنیته هر کدام مشخصات و ویژگی های خاص خود را داشته و لذا یکی از مشکلات و دو راهی های پیش روی جوامع امروزی مانند کشورمان ایران، زیستن در این دو نوع تفکر و انتخاب و گزینش یکی از آنها می باشد.

این یادداشت با تشریح سنت و مدرنیته و با هدف کمک فکری و تصمیم گیری راحت تر مجردان در حوزه ازدواج و تشکیل خانواده، نوشته شده و امیدوارم بتواند قدمی در حل مشکل این عزیزان داشته باشد.

 

سنت گرایی در ازدواج

سنت ها در ازدواج همان آداب و رسوم نیاکان مان می باشند که هنوز هم در خیلی از آبادی ها و شهرها به اجرا درمی آیند.

در ازدواج سنتی دختر و پسر توسط یکی از آشنایان به همدیگر معرفی شده و پس از طی مراحل آشنایی با نظارت خانواده ها، در مدت کوتاهی به وصلت منجر می شود.

سنت های ازدواج شامل برگزاری مراسم خواستگاری با حضور بزرگان فامیل، بله برون، عقد کردن، پاگشا، دیدن جهیزیه و تهیه لیست آن، خرید عروس و داماد، مراسم حنابندان، جشن عروسی، ماه عسل و مراسم پاتختی می باشد که معمولا رعایت می گردد.

در کنار سنت ها مواردی نظیر تعیین مهریه، شرایط و جزئیات خرید عروسی، بله برون و عقد و جشن عروسی و … نیز معمولا توسط بزرگان و یا والدین دختر و پسر تعیین می شوند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که در ازدواج سنتی، دختر و پسر تصمیم گیرندگان اصلی نبوده و بیشتر برنامه های اجرایی توسط اطرافیان گرفته می شوند.

 

مدرنیته و ازدواج

مدرنیته با صنعتی شدن جوامع از قرن نوزدهم پدیدار شده و با اختراع تکنولوژی های جدید ارتباطی در اواخر قرن نوزدهم و ابداع اینترنت سرعت و پیشرفت بیحدی یافته و توانسته است تمامی شئون زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد.

در ازدواج های مدرن که متاثر از تکنولوژی های جدید ارتباطی هست، دختر و پسر با هم آشنا شده و پس از مدتی که تصمیم به ازدواج گرفتند، والدین و خانواده خویش را مطلع می سازند.

سپس در ادامه برخی از موارد اجرایی ازدواج مانند خواستگاری و عقد و جشن عروسی به مرحله اجرا درمی آیند.

می توان چنین نتیجه گرفت که در ازدواج های مدرن بر خلاف روش سنتی، اغلب تصمیم گیری ها توسط دختر و پسر صورت گرفته و والدین و خانواده ها نقش چندان زیادی ندارند.

همچنین تصمیم گیری درباره جزئیاتی نظیر مهریه و ماه عسل و جهیزیه نیز به خود زوجین واگذار شده و دخالتی در آنها نمی شود.

 

ازدواج ایرانی در برزخ میان سنت و مدرنیته

همانند بسیاری از موارد موجود در زندگی روزمره مان ما هنوز نتوانسته ایم تعادلی بین سنت و مدرنیته در زندگی مان ایجاد کنیم و طبعا این موضوع مشکلاتی را برایمان به همراه داشته است.

درباره ازدواج این مشکل آشکارا به چشم می خورد بدین ترتیب که مجردان در میان دوراهی سنت و مدرنیته دچار سردرگمی شده و یا در بعضی مواقع در تله خود محوری و منفعت طلبی می افتند.

واقعیت این هست که ازدواج تابع یک طرز زندگی هست که هر فرد مجردی مختص به خود دارد. این طرز زندگی باید در ازدواج با فردی که طرز فکر مشترک دارد بهدیگر پیوند بخورد تا زوجین بتوانند زندگی موفقی داشته باشند.

به مصداق هایی در این خصوص اشاره می کنم تا مسئله روشن تر شود:

فرض کنید دختری را که روش زندگی اش به سبک مدرن بوده و اعتقادی به دین نداشته باشد و از طریق آشنایی با پسری خواستار ازدواج با او شود. چنین دختری نمی تواند خواستار مهریه های آنچنانی شود چرا که اینکار نشان دهنده نگاهی منفعت طلب و مادی گرا به ازدواج بوده که فقط در فکر منافع خویش هست.

و یا پسری را در نظر بگیرید که فردی وابسته به خانواده و کمک والدینش باشد که افرادی سنتی هستند بوده و انتظار دارد با دختری که گرایشات مدرن دارد آشنا شده و ازدواج کند. چنین پسری هم بهتر است با دختری که خانواده برایش در نظر گرفته اند ازدواج کند تا بعدها دچار مشکل نشود.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که انتخاب روش سنتی یا مدرن برای روش زندگی کاملا اختیاری و با ترجیح انسان ها بوده و لذا ازدواج مجردان نیز بایستی مطابق با روش های فکری و اعتقادی شان باشد تا پس از ازدواج دچار خسران نشده و این ازدواج به جدایی منجر نشود.    

 

کمال الدین نیک رفتار خیابانی

کارشناس حوزه ازدواج