ازدواج به هنگام را جدی بگیریم

انسان اجتماعی به دنیا آمده و هیچ کس قادر نیست بدون معاشرت با دیگران تنها زندگی کند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، اریک فروم روانشناس آلمانی می گوید انسان از لحظه ای که به دنیا می آید تا لحظه ای که از دنیا می رود، هر آنچه انجام می دهد برای رفع احساس تنهایی خویش است. وقتی این تنهایی بیشتر شود، بشر به تکاپو می افتد تا برای خود همسری دست و پا کند.

به اذعان اصغر کیهان نیا، داشتن جفت منحصر به انسان نیست و همه حیوانات اعم از پرندگان جانوران و حتی زنبورها نیز نر و ماده دارند، برای آن که غریزه سیر طبیعی خودش را بپیماید و تداوم نسل برقرار بماند. پس اگر مردی در فکر یافتن همدل و زنی در اندیشه ی همدم برای خود بود روندی عادی و معمولی شکل گرفته است.

البته اینرا هم اضافه کنم که ازدواج اگر پیش از موقع صورت گیرد، به دلیل عدم بلوغ فکری به بهانه جویی و بازی کودکانه تبدیل می شود. اگر هم دیر شود، مشکلات دیگری نمایان خواهد شد از جمله سختگیرتر شدن فرد.

قانون اساسی ایران سن ۱۸ سال را مناسب انتخاب کرده است. البته بنده با توجه به سالها مطالعه و تحقیق در حوزه ازدواج معتقدم که برای شرایط کشور ما و شهرنشینان، اگر دختران از سن ۲۰ سال و پسران ۲۵ سالگی به بالا ازدواج کنند، بهتر است. هر چند این رقم ها در روستانشینان می تواند کمتر از ۲۰ سال نیز باشد.

بعبارت دیگر نمی توان برای همه اقشار مردم در مورد سن ازدواج نسخه واحدی پیچید و لذا شرایط هر قشری می تواند متفاوت از دیگران باشد.

برای نمونه تحصیلات دانشگاهی می تواند سن ازدواج را بالا ببرد که این موضوع در شهرنشینان بیشتر شایع می باشد.
پروین حمیدی در کتاب ازدواج خود را پیش بینی کنید معتقد هست که مهم ترین وظیفه خانواده نیز این است که فرزندان خود را در این سنین برای ازدواج آماده کنند.

ازدواج زودهنگام اشتباهی است بزرگ و دیرهنگام اشتباهی بزرگتر

هرگونه تعویق عمدی و تأخیر ناصواب در زوجیت به هنگام جوانان، می تواند عواقب ناخوشایندی را به همراه داشته باشد.
متاسفانه در جامعه امروز ما علت اصلی تعویق و تأخیر در ازدواج به موقع جوانان بیش از آن که بعد اقتصادی داشته باشد، ریشه در باورهای فرهنگی دارد.

دکتر غلامعلی افروز معتقد هست که اصلی ترین مانع زوجیت مطلوب و به هنگام جوانان را می توان در نظام باورها، بازخوردهای خانواده ها و مسئولان جامعه به ویژه دست اندرکاران و کارگزاران فرهنگی نظام نسبت به این مهم جستجو نمود.

بنابراین اگر به ازدواج اعتقاد داشته باشیم یکی از ملزومات آن را که ازدواج به موقع هست را نیز باید در نظر داشته باشیم.

در رابطه با سن مناسب برای ازدواج ارقام و نظرات متعددی را می توانید بشنوید و بخوانید. اما آنچه که مسلم هست با توجه به شرایط اقلیمی، اقتصادی و اجتماعی کشورمان، بیشتر متخصصان و کارشناسان ازدواج معتقدند که محدوده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال بهترین زمان برای ازدواج هست. منتهی با توجه به اینکه غالبا توصیه می شود پسران از دختران بزرگتر باشند لذا می گوییم رده سنی ۲۰ تا ۲۵ برای دختران و رده سنی ۲۵ تا ۳۰ سال برای پسران مناسب ترین سن برای ازدواج و تشکیل خانواده هست.

همچنین متون دینی و توصیه های کارشناسی، فاصله سنی زوجین را رقمی بین ۴ تا ۷ سال را نشان می دهند و دلایل مهم آن به قرار زیر است:
۱- زن زودتر به بلوغ عقلی و فکری می رسد، در نتیجه پختگی روانی لازم را زودتر پیدا می کند.
۲- زن زودتر به بلوغ جسمی می رسد، بنابراین به نیازهای جنسی او باید زودتر پاسخ داده شود.
۳- زن به علت زایمان، زودتر طراوت جسمی خود را از دست میدهد. در نتیجه اختلاف سن باعث توازن فیزیکی و موازنه در شکستگی صورت و اندام ها می شود.
۴- نیازهای جنسی در زنان زودتر فروکش میکند. به عبارت دیگر زنان پس از۵۰ سالگی نیاز زیادی به روابط جنسی ندارند، اما نیاز جنسی در مردان تا اواخر عمرشان با کمی افت ادامه می یابد.

بر اساس دلایل فوق الذکر و در کتاب «جوانان و ازدواج» فاصله ی سنی بین ۴ تا ۷ سال بهترین مدتی است که می توان به زوجین پیشنهاد کرد. این فاصله موجب می شود که زن و شوهر از نظر عقلی، تجربی، فیزیکی و حتی هیجانات جنسی و بالاخره در بیشتر رفتارهای اجتماعی و اخلاقی نزدیک و هماهنگ باشند.

در رابطه با سن ازدواج مطلب مهمی را که باید دختران در نظر داشته باشند افزایش تعداد دختران مجرد بالای ۳۰ سال نسبت به پسران هست.

بنابراین توصیه اکید به دختران و خانواده هایشان دارم که نگذارند سن ازدواج شان به تاخیر بیفتد.
بهتر است تا ۲۵ سالگی ازدواج کنند تا بتوانند در شرایط زمانی مناسب از ازدواج شان لذت برده و در فرزندآوری نیز دچار مشکلات و تبعات ناشی از سن بالا نشوند.

کمال الدین نیک رفتار خیابانی، فعال رسانه ای حوزه ازدواج