از نظر فنی آب سد شهرچای برای شرب مردم ارومیه تا افق سال ۱۴۲۰ کافی است

سید هادی بهادری رییس مرکز تحقیقات مدیریت بحران دانشگاه ارومیه این مطلب را اعلام کرد و افزود : سد شهر چای برای شرب مردم ارومیه طبق استانداردهای مصرف سرانه بیشتر از نیاز واقعی است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، سید هادی بهادری گفت کل جمعیت شهرستان ارومیه ۸۰۰ هزار نفر است ضمن اینکه حداقل سی درصد آب مورد نیاز مردم ارومیه در حال حاضر از چاه های اطراف تامین می شود.

بهادری ادامه داد: کل مصرف آب شرب ارومیه با لحاظ ۲۰۰ لیتر میانگین مصرف سرانه روزانه حدود ۴۰ میلیون مترمکعب در سال خواهد بود این در حالی است که ظرفیت مخزن سد شهر چای بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.
وی افزود کل نیاز آب شرب شهر ارومیه تا افق ۱۴۲۰ با فرض اینکه جمعیت ارومیه تا ۲۰ سال آینده سه برابر هم شود از سد شهرچای قابل تامین میباشد.

دریاچه ارومیه اولین قربانی مدیریت نامطلوب آب

بهادری گفت: متاسفانه مجموعه وزارت نیرو به عنوان متولی اصلی آب، در سد سازی افراط کرده است.
وی گفت اکنون در حوزه آبریز دریاچه ارومیه که تنها ۴۲ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد یکصد سد ساخته شده است.
وی ادامه داد در این حوزه پنج میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر در دسترس قرار دارد که با سدهای متعدد احداث شده روی رودخانه های اصلی از جمله جغاتو یازرینه رود میاندوآب، گدارچای نقده، آجی چای تبریز، قلعه چای آذرشهر، صوفی چای مراغه، چراغ ویس سقز، ساروق تکاب، دریک و زولای سلماس و شهرچای ارومیه و انتقال تتمه جغاتو به تبریز عملا آبی وارد دریاچه ارومیه نمی شود.
بهادری با تاکید بر اینکه حوزه آبریز دریاچه ارومیه به لحاظ زیست محیطی دیگر ظرفیت احداث سد جدیدی را ندارد گفت: اگر هدف سد سازی ایجاد درامد برای یکسری پیمانکار و آوردن پول کلان و توسعه شرکتهای زیرمجموعه وزارت نیرو است به آن عنوانی جز خیانت نمی توان داد و اگر سد سازی توجیه فنی دارد بیایند کارشناسان را قانع کنند.
رییس مرکز تحقیقات مدیریت بحران دانشگاه ارومیه با اعلام اینکه درد اصلی حوزه آبریز دریاچه ارومیه آب شرب نیست گفت: با احداث سدهای بیشمار کشت غالب منطقه را که عمدتا باغ انگور و محصولات دیمی بوده به باغهای چند صد هکتاری سیب و هلو و شلیل و مزارع هنوانه و چغندر و یونجه تبدیل کردیم، اکنون درصدها هکتار زمین در بالا دست رودها که در قرون گذشته به گندم دیم و نخود اختصاص داشت چغندر کاری میکنیم!
آیا دریاچه ارومیه در راه بی بازگشت قدم نهاده است؟
بهادری گفت: نگاهی به میانگین بارشها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه بیانگر این واقعیت هست که میزان بارندگیها در مقایسه با گذشته تقریبا ثابت نهایتا کاهش در حد ۱۰ درصد بوده و فقط از نظر شکل بارش شاهد تغییر هستیم یعنی بارش برف کمتر و باران بیشتر شده است.
وی گفت به عبارتی همان پنج میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر در حوزه دریاچه ارومیه همواره در دسترس بوده با این تفاوت که در گذشته نصف این آب صرف شرب و کشاورزی می شد اما حالا کل آب به مصرف میرسد و آبی برای احیای دریاچه ارومیه و محیط طبیعی حوزه باقی نمی ماند.
بهادری گفت: اولین ابزار کارآمد برای احیای دریاچه ارومیه عمل به مصوبه کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی است که با فهم مشترک و درک درست مساله از سوی دستگاه اجرایی کشور قابل دسترسی است. وزارت نیرو با تحویل حجمی آب گرانینگاه اجرای درست این مصوبه است.
وی افزود: مدیریتی قوی متشکل از استانداران سه استان واقع در حوزه آبریز دریاچه ارومیه وزیر نیرو و وزیر کشور زیر نظر معاون اول رییس جمهوری میتواند با عمل به این مصوبه دریاچه ارومیه را نجات دهد و نجات دریاچه ارومیه در حقیقت نجات هست و نیست پنج میلیون مردم بومی منطقه است که هزاران سال با دریاچه ارومیه زیسته اند.