گزارش میدانی خبرنگار قارتال نیوز از مناطق زلزله زده خوی؛

از کمبود نان تا توزیع ناعادلانه چادر در بین اهالی زلزله زده خوی

پس از گذشت ۴ روز از زلزله ۵/۹ ریشتری خوی برخی اقدامات در روستاهای آسیب دیده با تاخیر و یا هنوز انجام نشده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،با گذشت ۴ روز از زلزله ۵/۹ ریشتری خوی برای بازدید میدانی از روند امداد رسانی به خوی و روستاهای متاثر از زلزله سفر می کنیم.

با گذر از چند روستا مشاهده میکنیم در برخی روستاهای متاثر از این حادثه  اقلام مورد نیاز و چادر توزیع نشده و روستاییان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

یکی از روستاییان در گفت و گو با خبرنگار قارتال نیوز با بیان اینکه با گذشت ۴ روز از حادثه هنوز هیچ مسئولی به این روستا نیامده است می گوید: بسیاری از خانه های روستاییان آسیب دیده است و روستاییان از ترس پس لرزه نمی‌توانند به خانه های خود بروند.

وی می افزاید: مردم روستا مجبور شدند در این سرما با استفاده از پارچه و نایلون برای خود سرپناه درست کنند و با سوزاندن چوب خود را کرم نگهدارند.

این هم وطن زلزله زده ادامه می دهد: برای تحویل چادر به شهر خوی و فرمانداری و هلال احمر مراجعه کردم ولی گفتند چادر نداریم و باید برای اسکان به کمپ مراجعه کنیم.

وی در ادامه می گوید: فاصله روستای ما از شهر نیم ساعت است روستاییان نمی‌توانند اسباب و اثاثیه خود را در روستا رها کرده و به کمپ مراجعه کنند.

این هموطن زلزله زده می افزاید: مسئولین باید  برای ایجاد کمپ به روستا مراجعه کنند و در روستا کمپی برای روستاییان ایجاد کنند.

یکی از اهالی روستای بدل آباد که زلزله آسیب زیادی به خانه اش وارد کرده است در گفت وگو با قارتال نیوز می گوید: متاسفانه توزیع چادرهای اسکان به خوبی انجام نگرفته و ما ۴ روز است با خانواده هایمان در سرما مانده ایم.

با کَشتی کوتاه در شهر متوجه می شویم که بیشتر از ۷۰ درصد مغازه ها تعطیل هستند و ۳۰ درصد بقیه نیز کرکره را تا نیمه بالا کشیده اند.

نانوایی های شهر تعطیل است و مردم برای تهیه نان مورد نیاز خود با مشکلات فراوان روبرو هستند.

چند وانت نان لواش از شهرهای اطراف به خوی ارسال شده است ولی مردم برای دریافت همین نان های اهدایی باید ساعت ها در صف منتظر بمانند .

همچنین با توجه به شرایط بحرانی خوی تمامی داروخانه های این شهر تعطیل است و مردم نمی‌توانند داروی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

به کمپ ولیعصر واقع در شهرک ولیعصر خوی سر می‌زنیم اینجا کمی اوضاع  سر و سامان گرفته مردم در چادرها اسکان یافتند ولی چادرهایی که در محوطه باز برپا شده است از سیستم گرمایشی مناسبی برخوردار نیست برق چادر ها روزانه چند ساعت قطع می شود و مردم این کمپ نیز مانند سایر  مناطق زلزله زده  از توزیع نامناسب چادر و اقلام گلایه مند هستند.

در داخل شهر خوی نیز به دلیل اینکه مردم تمایل دارند در کنار خانه و اسباب اثاثیه خود باشند چادرهایی برپا شده است و مردم برای گرمایش این چادر ها از بخاری های نفتی  و از آتش زدن  چوب هم برای پخت و پز استفاده می کنند نزدیک یکی از چادر ها رفته و با مردی میانسال گفت و گو می کنم .

وی با اشاره به اینکه  اقلام مورد نیاز در مناطق شهری به درستی تقسیم نشده است می‌گوید: خانه هایمان خراب شده از ترس جانمان مجبوریم در این هوای سرد بیرون از خانه باشیم .
وی ادامه می دهد:برا تحویل گرفتن چادر به فرمانداری مراجعه کردم و گفتند چادر ندارند ولی همین چادر هلال احمر را از بازار آزاد به قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خریداری کردم.

در بلایای طبیعی همانند زلزله و سیل کمبود آب آشامیدنی،سرویس بهداشتی امکانات پزشکی،دارو،چادر و خیلی چیزهای دیگر هم به رغم آزار رساننده بودن  طبیعی است و اصلا با موضوعی طبیعی سر و کار داریم که همه ریز و درستش طبیعی است الا آمادگی نداشتن و عدم هماهنگی های لازم و ناهماهنگی در توزیع اقلام ضروری که تبدیل به بحران اش می کند و عجیب اینکه هر بار بحران هایمان هم تبدیل به چالش می شود و سوالی که هست چرا مردم باید همیشه جور دولت و مسئولین را کشیده و برای کمک به آسیب دیدگان خود دست بکار شوند؟

گزارش از:بیتا اختیاری