اشتباه رایج مردم در شناخت سبک رومی با کلاسیک/ نما هویت یک ساختمان است

کارشناس معماری و طراح ساختمان با بیان اینکه نمای ساختمان با محیط اطراف در تعامل است، گفت: همخوانی نمای ساختمان با محیط اطراف باعث ایجاد زیبایی و جلوه متناسب با محیط پیرامون شده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، هدیه صهبا در گفتگوی اختصاصی با این گروه رسانه اظهار داشت: موضوع طراحی از زمانی که انسان به مسکن نیاز داشته، آغاز شده است.

وی ادامه داد: پیشرفت جوامع و کشیده شدن انسان به سمت زندگی مدرن و ماشینی موجب تغییر در نحوه چیدمان و مهندسی ساختاری منازل و محیط های کاری شده است.

کارشناس معماری افزود: همین افزایش نیاز موجب حضور و استفاده از طراحان برای بهبود کیفی محیط زندگی، کاری و بهره برداری هر چه بیشتر و بهتر از فضا ها شده است.

صهبا در خصوص مهمترین دلایل برای انتخاب یک شرکت طراحی، گفت: در بحث معماری یکی از مهمترین آیتم ها زمان می باشد، به همین دلیل تیم های که در زمان تعیین شده پروژه را تحویل می دهند از امتیاز بالای برخوردار هستند.

وی افزود: علاوه بر زمان موضوعاتی مانند سابقه و تجربه کاری، تحصیلات،  تیم فنی و مهندسی به همراه بروز بودن طراحی، نرم افزار ها و اجرا از جمله مسایل بسیار مهم در خصوص انتخاب شرکت های طراحی است.

کارشناس معماری در تشریح سبک های مهم طراحی، گفت: بیشترین سبک های مورد استقبال مردم کلاسیک، نئو کلاسیک و مدرن می باشد که در ارومیه اکثرا  از سبک های مدرن و کلاسیک استفاده شده است.

وی با بیان اینکه اکثر مردم سبک کلاسیک را تحت عنوان نمای رومی تلقی می کنند، گفت: در اصل نمای رومی به نمایی گفته می شود که دارای سر ستون و ستون های بزرگ هستند که در حال حاضر ما شاهد چنین نماهای در ارومیه نیستم.

هدیه صهبا با هشدار نسبت به از بین رفتن نمای سنتی جامعه خاطر نشان کرد: در طراحی و ساخت نما ها باید از نماد ها و مصالحی استفاده شود که با فرهنگ و تاریخ جامعه ما همخوانی بیشتری دارد.

وی افزود: اکثر نما های کلاسیک در شهر ما مخرب هستند، دلیل این موضوع سنگینی بسیار زیاد متریال آن ها است.

کارشناس معماری ادامه داد: بعد از گذشت چند سال سنگ های این گونه نما ها به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه ما در معرض شوره زدن قرار می گیرند یا اینکه دچار ترک خوردگی می شوند و  به دلیل سنگینی سنگ ها در صورت عدم ایمن سازی حادثه آفرین خواهند بود.

صهبا خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این مخاطرات باید ابتدا از مواد اولیه و سنگ های با کیفیت استفاده شود و در مرحله بعدی با یک زیر سازی اصولی و قوی سنگ های نما نصب شود.

خبرنگار علی سرخ چهره