به مناسبت دهه فجر؛

افتتاح اولین مرکز غیر دولتی روزانه توانبخشی ویژه اختلالات دهان، بلع و تغذیه معلولان

با حضور مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی، فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستانی مهاباد اولین مرکز غیردولتی روزانه توانبخشی ویژه اختلالات دهان، بلع و تغذیه معلولان افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز؛پروین محمدی پور با اشاره به اینکه بر اساس سهمیه توسعه مناطق محروم از اسفند ۱۴۰۰ تعداد ۸ مرکز توسط بخش خصوصی در سال جاری در استان راه اندازی شده است گفت: مرکز اختلالات بلع، دهان و تغذیه با ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط موسس حقیقی تجهیز و آماده فعالیت شده است.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی اضافه کرد: مرکز بلع آماده پذیرش و ارایه خدمات بر اساس دستورالعمل بهزیستی کشور می باشد.

وی ادامه داد: امسال به مناسبت دهه مبارکه فجر ۳۲ عنوان برنامه در سطح استان و با همکاری مددجویان پیش بینی شده است.

محمدی پور بیان کرد: افتتاح مراکز غیر دولتی توانبخشی روزانه ویژه توانخواهان با اختلالات بلع، دهان و تغذیه با نام نیک در مهاباد، مرکز غیر دولتی روزانه آموزشی و توانبخشی افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم با نام حامی در ارومیه و مرکز بیماران روانی مزمن درخوی نیز از جمله طرح های افتتاحی در دهه فجر بشمار می رود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: افتتاح ۱۵ واحد منزل مسکونی ویژه معلولان با ۱۵ میلیارد ریال اعتبار از دیگر برنامه های این دهه مبارک در حوزه بهزیستی است.

لازم به ذکر است: این مرکز با ظرفیت اسمی ۷۰ نفر جهت ارایه خدمات تخصصی مرکز ارزیابی، تشخیص، مشاوره، درمان، آموزش خانواده و مراقبین در زمینه اختلالات دهانی و مشکلات بلع و تغذیه توانخواهان و مشکلات جسمی همراه بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه خواهد بود.

فرد معلول با اختلالات دهانی بلع و تغذیه به توانخواهی اطلاق میگردد که دارای مشکلات دهانی و دندانی ،به دلایل مختلف از جمله بیماریهای سیستم اعصاب مرکزی، دیستروفی عضلانی، نارس بدنیا آمدن نوزاد، آلزایمر، سرطان های ناحیه سر و گردن و … بوده و در مراحل مختلف خوردن و آشامیدن نظیر مکیدن، جویدن، وبلع، دارای مشکل و دیسفاژی دهانی حلقی است.