افزایش بهره‌وری مصرف آب؛ نسخه طلایی عبور آذربایجان غربی از خشکسالی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی تاکید کرد: استان وارد دوره خشکسالی شده که صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری مصرف آب در همه بخش‌ها به‌ویژه کشاورزی و شرب استان، برای عبور از این بحران نسخه‌ای طلایی به‌شمار می‌رود.
به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، یاسر رهبردین، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، در نشست شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان گفت: با نگاهی به وضعیت منابع آبی طی سال گذشته و جاری، استان آذربایجان غربی وارد دوره خشکسالی شده است که صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری مصرف آب در همه بخش‌ها به‌ویژه کشاورزی و شرب استان، برای عبور از این بحران نسخه‌ای طلایی به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آب‌های سطحی نسبت به سال گذشته، شاهد کاهش قابل توجهی بوده‌ایم، گفت: میزان آب موجود در مخازن پشت سدهای استان ۲۷ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

رهبردین افزود: میزان ورودی به دریاچه پشت سدهای آذربایجان غربی نیز وضعیت خوبی نداشته و در این حوزه نیز با کاهش ۴۲ درصدی نسبت به سال گذشته هستیم که امیدواریم با بارش های مناسبی که قرار است طی هفته های آتی در آذربایجان غربی داشته باشیم، وضعیت بهبود یابد.

وی با اشاره به کشاورزی بودن استان بر تغییر الگوی کشت تاکید کرد و گفت: با توجه به تنش آبی پیش‌رو امسال مشکلات عدیده‌ای در بخش کشاورزی خواهیم داشت و در این راستا لازم است صرفه جویی های لازم را داشته باشم تا بتوانیم تامین آب را برای بخش کشاورزی انجام دهیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری به جهت کنترل تنش آبی در استان مدیریت آبی انجام شد و موفق شدیم بدون تنش اجتماعی سال آبی را به پایان برسانیم.

آیدین رحمانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست ضمن اشاره به برنامه‌های اجرایی دستگاه‌های اجرایی گفت: خروجی برنامه‌های بهبود وضعیت آب استان در حوزه‌های افزایش منابع و کاهش مصرف باید در عمل نمایان شود و دستگاه‌های اجرایی مختلف، نتایج را به صورت عملیاتی ارائه دهند.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی باید علاوه بر برنامه پنج‌ساله تدوین شده از طرف مرکز، برنامه‌های ۶ ماهه و یک ساله نیز داشته باشند و در پایان دوره با اقدامات انجام شده مطابقت دهند.

رحمانی خاطرنشان کرد: صرفه جویی در مصرف آب در کنار توجه به پایداری منابع آبی در دسترس ازجمله مهمترین برنامه های سند سازگاری با کم آبی است که باید همه دستگاه های مسوول در این رابطه، برنامه های عملیاتی را به صورت کامل اجرایی نموده و با برنامه ریزی دقیق در پایان پنج سال هدف، اقدامات لازم در راستای تحقق آن به طور کامل به پایان برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی یکی از مشکلات اجرای این طرح ها را کمبود منابع اعتباری ذکر کرد و ادامه داد: بهبود این وضعیت باید در دستور کار همه نهادها از جمله سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی قرار گیرد.