اقتصاد ارومیه در حال تغییر از کشاورزی به سمت صنعتی/ احیایی دریاچه ارومیه نیازمند تغییر الگوی کشت است

نماینده ادواری مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: کارخانجات آذربایجان غربی در فاز توسعه بوده و در حال حاضر اقتصاد ارومیه در مسیر تبدیل شدن از یک شهر کشاورزی به سوی صنعتی شدن است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، نادر قاضی پور با بیان اینکه در دو بخش صنعت تریلی و محور سازی جزو برترین شهرهای کشور هستیم، گفت: مهندسان و صنعتگران ارومیه پیشرفت های قابل توجهی در زمینه تولیدات محور و تریلی سازی داشته اند.

وی ادامه داد: در تولیدات این دو بخش جزو پیشگام های کشوری هستیم که به کشورهای اروپایی، روسیه، پاکستان و افغانستان صادرات انجام می دهیم.

نماینده ادواری مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: باید سایر صنایع استانی نیز مطابق پیشرفت های صنعت جهانی به روز شوند.

قاضی پور با بیان اینکه سازمان صمت باید برای تامین مواد اولیه کارخانجات مساعدت های بیشتری انجام دهد، گفت: سازمان صمت موظف است مواد اولیه کارخانجات استانی را از طریق بورس یا سایر مبانی قانونی تهیه و در اختیار کارخانجات قرار دهد تا این واحدها بدون دغدغه مواد اولیه، تعهدات خود را انجام دهند.

نماینده ادواری ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در تولید چغندر قند مقام اول کشور را دارد، گفت: پنج کارخانه فعال در حوزه تولید قند در شهر های ارومیه، نقده، میاندوآب، خوی و پیرانشهر فعال هستند.

وی ادامه داد: چغندر قند یکی از محصولات آب بر در حوزه کشاورزی است که اکثر این محصولات در حوضه آب ریز دریاچه ارومیه کشت می شود.

قاضی پور افزود: جهاد کشاورزی استان باید در جهت اصلاح الگوی کشت در منطقه وارد عمل شود تا محصولات آب بری مانند چغندر قند در مناطقی که به دور از حوضه آب ریز دریاچه هست، کشت شوند.

وی تاکید کرد: این امر یکی از اقدامات بسیار موثر در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

نماینده ادواری ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معضل اصلی دریاچه ارومیه عدم جریان آب در آن است، گفت: بزرگترین مشکل دریاچه ارومیه محل احداث پایه پل میان گذر می باشد که اجازه گردش آب را نمی دهد.

وی ادامه داد: این عدم توازن موجب شده تبخیر آب به صورت متوازن صورت نگیرد تا شاهد باشیم تنها در دو قسمت از دریاچه که شامل منطقه اطراف پایه های اصلی و منطقه شبستر آب وجود داشته باشد.

 

خبرنگار علی سرخ چهره