امضا تفاهم نامه همکاری اتاق بازرگانی ارومیه و وان برای توسعه روابط اقتصادی

جلسه مشترک نجدت تاکوا و قاسم کریمی روسای اتاق بازرگانی و صنایع وان ترکیه و اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ارومیه و هیات نمایندگان اتاق های دو طرف به میزبانی اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، در ابتدای این جلسه قاسم کریمی رییس اتاق ارومیه ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور هیات نمایندگان و رییس اتاق وان با تشکر از همکاری اتاق وان در زلزله خوی گفت : ضمن اعلام همدردی خود را با زلزله زدگان ترکیه اعلام مینماییم حاضر به همکاری در بازسازی مناطق زلزله زده بوده و هر دو کشور همیشه برادرانه در مشکلات در کنار یکدیگرخواهند بود.

وی همچنین با اشاره به انتخابات اتاق ارومیه و وان گفت : امیدوارم در دور جدید منتخبین دو اتاق با حداکثر توان خود در صدد رفع موانع و مشکلات فعالان اقتصادی دو طرف بکار گیرند و با توجه مشترکات دینی و فرهنگی میان دو مردم ، همیشه در کنار هم برای توسعه دو منطقه تلاش خواهیم نمود.

کریمی در خصوص برنامه ریزی برای احصا مشکلات پایانه های شترک مرزی دو کشور افزود : مشکلات مرزهای رازی و سرو با توجه به سرمایه گذاری های بزرگ انجام شده در حال مرتفع شدن است که باید از مسئولان دولتی هر دو کشور ایران و ترکیه برای این مسئله تقدیر نمود و قطعا این اقدامات تاثیر مثبتی در افزایش تجارت دو کشور تا سقف سی میلیارد دلاری خواهد داشت که با امضا تفاهم نامه همکاری میان دو اتاق شاهد توسعه روابط اقتصادی خواهیم بود.

در ادامه این جلسه نجدت تاکوا رییس اتاق بازرگانی و صنایع وان ترکیه با تقدیر از تلاش دولت مردان در هر دو کشور گفت : درحقیقت راه گشای مسیر تجارت تلاشهای دسته جمعی هر دو کشور بوده و مسولان دولتی زحمات زیادی را متقبل می گردند تا بخش خصوصی به اتکای انها بتواند مسیر تجارت و توسعه اقتصادی را هموار نمایند.

وی با اشاره به دوره مدیریت حسن انتظار ریاست سابق اتاق ارومیه افزود : در طی یک دهه گذشته با همکاری جناب آقای انتظار و هیات نمایندگان های گذشته کارهای مهمی را توانستیم به سرانجام برسانیم ، اکنون در ترکیه بحث روابط دو کشور به میان می آید با قطعیت اتاق ارومیه پیشتاز روابط اقتصادی ایران و ترکیه معرفی میگردد.

رییس اتاق بازرگانی وان ترکیه با اشاره به ظرفیتهای مرز رازی خوی گفت : تنها رویه های به رسمیت شناخته شده در پایانه مرز رازی-کاپی کوی بخش مسافری و خط آهن برای عبور کالا هستند و در مقاطع مختلف شاهد مشکلات عبور محصولات کشاورزی فصلی از جمله هندوانه در این مرز میباشیم و شایسته است روند ترانزیت حمل و نقل کامیونی و حمل یکسره کالا نیز در این پایانه آغاز گردد.

وی با اشاره به مشکلات مرز سرو افزود : متاسفانه این مشکل از جانب کشور ترکیه بوده و علت ان عدم وجود آزمایشگاه مرجع تخصصی در مرز سرو-اسن دره بوده که بخش خصوصی ترکیه این مشکل را به اطلاع مسولان دولتی رسانده و امیدواریم از این پس شاهد مشکلات این چنینی در پایانه های مرزی نباشیم.

در پایان این جلسه تفاهم نامه ای ١٢ بندی که در این تفاهم نامه مقرر شده هر دو طرف جلسات فصلی برای بررسی مشکلات تجارت مرزی میان دوکشور برگزار نموده و هر دو طرف هر سال حداقل دو مشکل مرزی را بصورت کارشناسی احصا وپیگیری نماید و به اطلاع عموم برساند و در ذیل این تفاهمنامه ۴ کمیسیون تخصصی نیز تشکیل گردد ، به امضای قاسم کریمی و نجدت تاکوا روسای اتاق های بازرگانی ارومیه و وان رسید.