بادرشبو؛ گیاهی بهشتی

عرق بادرشبو یک نوشیدنی طبیعی است که از گیاه بادرنجبویه تهیه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، ارومیه قطب اصلی تولید بادرشبو و عرق آن در ایران بوده و سالانه به مقدار ۳ هزار تن در آذربایجان غربی تولید می شود.

این گیاه یکی از گیاهان دارویی با خواص درماَنی متعدد است که طبع آن گرم و خشک است. عرق بادرشم دارای خواص آرامش بخش، تقویت کننده قلب، ضدعفونی کننده زخم، تسکین دهنده سردرد، اشتهاآور، ضدنفخ، تقویت کننده حافظه و غیره است.

بادرشبو که خواص دارویی بسیاری دارد درمان قطعی و اثبات شده تپش قلب و دیگر امراض مرتبط با فشار خون است.

برگ و قسمت های هوایی گیاه در تهیه نقل، شربت، شیرینی، لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد.

خاصیت غذایی این گیاه به شکل زیر هست: در هر ۱۷۰ گرم بادرشبو، ۲۰۰ کالری انرژی،‌ ۱ درصد ویتامین آ، ۴ درصد کلسیم ،۷ میلی‌گرم سدیم، ۳۶ گرم کربوهیدرات و ۲۴ درصد آهن وجود دارد.

همچنین این گیاه موثر برای رفع صدای مبهم در گوش می شود. از خواص های دیگر این گیاه میتوان نشاط آور و خوشبو کننده دهان و خواص های دیگر این گیاه که بستگی به چگونگی استفاده از این گیاه می باشند.

خواص بادرشبو برای سودا:

خلط سودا سنگین ترین نوع خلط در بین ۴ خلط بدن است که رنگ سیاهی دارد و منشا آن طهال است که اگر از حالت طبیعی و متعادل خود خارج نشود. هیچ ضرری ندارد. گر خارج شود بافت سرطانی تشکیل می دهد که بافت سرطانی خود از رسوب سودا تشکیل می شود. برای درمان این بیماری می توان از دمنوشی استفاده کرد که طبع گرم دارد مانند بادرشبو که این دمنوش به دفع سودا کمک بسزایی می کند.

همچنین شرکت دارویی زردبند از پیکره این گیاه جهت استخراج مواد موثره استفاده می‎ کند که عصاره به دست آمده مورد استفاده در صنعت آرایشی و بهداشتی می ‎باشد.

اسانس بادرشبو دارای کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف از جمله پزشکی، دامپزشکی، دارویی، آرایشی بهداشتی، غذایی، کشاورزی و… می باشد.