بازسازی مناطق زلزله زده خوی قبل از فصل سرما/۱۱۵۰ واحد تحویل شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی از بازسازی یک هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله سال گذشته خوی، در کمتر از یک سال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، جعفر برزگر در خصوص آخرین وضعیت بازسازی مناطق زلزله زده خوی اظهار کرد: از مجموع سه هزار و ۲۲۰ واحد خسارت دیده احداثی در شهرستان خوی یک هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله سال گذشته خوی، در کمتر از یک سال بهسازی و به صاحبان آنها تحویل داده شد.

وی ادامه داد: اقدامات مربوط به واحدهای باقی‌مانده نیز با سرعت در حال انجام است که برای پایان آنها با تمام توان در راه خدمت به مردم حضور داریم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در جریان سه زلزله سال گذشته در شهرستان خوی، ۱۳۹ روستا دچار آسیب‌دیدگی شدند که بازسازی و بهسازی این منازل در دستورکار بنیاد مسکن قرار گرفت.

آذربایجان غربی در پهنه خطرپذیری بالای زلزله قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: برای انجام اقدامات مربوط به بازسازی و تعمیر منازل مسکونی آسیب‌دیده در زلزله خوی، ۱۶۳ دستگاه ماشین آلات سنگین در منطقه فعال شد که در کمتر از ۴۰ روز تمام اقدامات را انجام داده و مرحله ساخت منازل آغاز شد.

بزرگر با اشاره به اینکه استان در پهنه خطرپذیری بسیار بالا قرار دارد، ادامه داد: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی برای روستاییان در راستای ساخت و مقاوم‌سازی مسکن اعطا می‌شود و از تمامی روستاییان درخواست داریم تا برای این امر همراه ما باشند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گفت: در این خصوص تاکنون ۱۲ هزار نفر به بانک معرفی شده‌اند و محدودیت در زمینه تعداد متقاضیان نداریم.

وی تاکید کرد: طبق مصوبه هیئت دولت هر گونه مشکلی در راستای اعطای تسهیلات نمی‌تواند مانع از پرداخت تسهیلات باشد و بانک‌ها مکلف به پرداخت وام به روستاییان هستند و از مجموع ۳۲۲۰ واحد خسارت دیده از زمین لرزه خوی، ۹۸ درصد واحدهای خسارت دیده با انجام پی کنی عملیات فیزیکی ساخت و بازسازی را آغاز کرده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی تاکید کرد: محورهایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان برنامه ریزی شده که پیش از آغاز فصل سرما بازسازی واحدهای زلزله زده خوی به پایان برسد و برای این منظور نیازمند مشارکت هرچه بیشتر بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات به واحدهای خسارت دیده هستیم.

برزگر از مدیران بانک‌های عامل خواست در پرداخت تسهیلات به زلزله‌زدگان تسریع داشته باشند زیرا مردم منتظر دریافت تسهیلات برای اتمام بازسازی واحدهای خسارت دیده پیش از شروع فصل سرما هستند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون از مجموع سه هزار و ۲۲۰ واحد خسارت دیده از زلزله در خوی ۹۸ درصد با انجام پی کنی عملیات فیزیکی ساخت و بازسازی را آغاز کرده‌اند، عنوان کرد: در ۸۶ درصد واحدهای خسارت دیده شامل دو هزار و ۸۰۰ واحد عملیات اجرای سقف به پایان رسیده است.

۳۶۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض توسط دولت به صاحبان واحدهای مسکونی خسارت دیده پرداخت شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی اضافه کرد: تاکنون از مجموع ۲۷ هزار واحد مسکونی خسارت دیده تعمیری و احداثی در جریان چهار زلزله شهرستان خوی تاکنون ۳۶۲ میلیارد تومان بلاعوض و ۹۹۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

وی یادآور شد: با تخصیص ۵۰ درصد دوم باقیمانده بلاعوض از سوی هیئت محترم دولت و تسریع بانک‌های عامل در پرداخت مراحل دوم و سوم تسهیلات پیش از آغاز فصل سرما شاهد اتمام بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده خوی خواهیم بود.