“بایاتی ها” گنجینه غنی فرهنگی مردم آذربایجان هستند

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی چهارم بهمن ماه سال جاری در ویژه برنامه ادبی هنری هفته فرهنگی ارومیه با عنوان« بایاتی ها وعاشیق سازی » طی سخنانی بر اشعار بایاتی به عنوان گنجینه غنی فرهنگی مردم آذربایجان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال  نیوز،مصطفی قلیزاده علیار در این برنامه با اشاره به بر گذشته تاریخی ادبیات آذربایجان گفت: بایاتی ها اشعاری هستند که از قرن های گذشته به صورت شفاهی از نسلی به نسل دیگر رسیده و اساس فرهنگ، اندیشه و اعتقادات این مردم را در خود منعکس می کنند.

قلیزاده علیار افزود:بایاتی ها شورانگیزترین نغمه های عاطفی و اندیشه‌هایی شامل حسرت‌ها، شکست‌ها ، پیروزی‌ها و زندگی مردم آذربایجان است که ریشه در فرهنگ غنی این مردم با فرهنگ دارد.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر تلاش های « محمد علی فرزانه» در گردآوری بایاتی ها و انتشار آن ها اظهار داشت: اهمیت بازشناسی ابعاد مختلف بایاتی ها و معرفی آن در جامعه موضوعی است که بایستی دستگاه‌های فرهنگی و هنری استان در این خصوص با همکاری های لازم اقدامات اساسی را داشته باشند و این بخش از فرهنگ آذربایجان را به نسل آینده جامعه معرفی کنند.

« بایاتی ها و عاشیق سازی» از برنامه های اداری کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی بود که به مناسبت هفته فرهنگی ارومیه با حضور تعدادی از مسئولان ، شاعران، نویسندگان ، پژوهشگران عرصه فرهنگ مردمی آذربایجان و اصحاب رسانه در ارومیه برگزار گردید.