بررسی آخرین حریف دوستانه ایران؛ هماهنگ و خوش شانس!

تونس بازیکنان فوق العاده‌ای ندارد اما یک دست بودن آن‌ها، باعث شده تیم سوم آفریقا در رنکینگ فیفا باشند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،تیم ملی ایران در آخرین بازی تدارکاتی پیش از جام جهانی روبروی تونس قرار خواهد گرفت.

بازی که در دوحه، پایتخت قطر برگزار می‌شود. ایران که ۲ بازی سخت با اروگوئه و سنگال داشت، در ۲ بازی آینده روبروی تیم‌های ضعیف‌تری قرار می‌گیرد. نیکاراگوئه که در جام جهانی نیست و تونس که با وجود قرار گرفتن در رده سوم آفریقا تفاوت زیادی با سنگال حریف آفریقایی قبلی تیم ملی دارد. با این حال، بازی کردن با تیم یک‌دست جلیل کادری می‌تواند چالشی متفاوت برای ایران باشد.

صعود آسان

تونس در بازی‌های انتخابی جام جهانی، تیم نسبتا خوش شانسی بود و صعود کم دردسری را تجربه کرد. آن‌ها در دور گروهی، در کنار گینه استوایی، زامبیا و موریتانی قرار گرفتند. تونس تا بازی پنجم، وضعیت خوبی داشت اما شکست مقابل گینه استوایی، می‌توانست وضعیت آن‌ها را به خطر بیندازد. تونس، بازی آخر مقابل زامبیا پیروز شد و به مرحله پلی‌آف رسید. آن‌ها بخاطر قرار داشتن بین ۵ تیم برتر آفریقا، در مرحله پلی‌آف شرایط بهتری داشتند و در قرعه‌کشی، با مالی برخورد کردند. پیروزی در خانه مالی و تساوی در خانه، تونس را به جام جهانی رساند. شاید اگر آن‌ها در قرعه‌کشی با تیم‌هایی مثل مصر، کامرون و غنا روبرو می‌شدند، نمی‌توانستند به این سادگی بلیت جام جهانی را رزرو کنند.

اعتماد به مربی داخلی

تونس پیش از برگزاری مرحله پلی‌آف جام جهانی، در جام ملت‌های آفریقا شرکت کرد. منذر الکبیر، سرمربی تونس در آن مسابقات بود. تونس در دور گروهی به مالی و گامبیا باخت و فقط، موریتانی را برد اما به عنوان تیم سوم توانست از گروهش بالا برود. آن‌ها در دور یک چهارم نهایی، به بورکینافاسو باختند و حذف شدند. منذر الکبیر هم پس از این مسابقات، شغلش را از دست داد. جلیل کادری، سرمربی فعلی تونس مربی بزرگی محسوب نمی‌شود. آخرین شغل او پیش از سرمربیگری تونس، کار به عنوان دستیار در همین تیم بود. پیش از شروع جام جهانی هم رسانه‌های زیادی، احتمال می‌دادند که کادری پیش از این مسابقات برکنار شود و مربی بزرگتری جای او را بگیرد. کارلوس کی‌روش، سرمربی فعلی ایران هم یکی از گزینه‌ها بود. در نهایت اما نتایج خوب کادری باعث شد شغلش را حفظ کند. او تا قبل از شکست ۵-۱ مقابل برزیل در آخرین بازی دوستانه، هیچ شکستی نداشت. تونس را با ۲ بازی کم اشتباه مقابل مالی به جام جهانی رساند و در تورنمنت دوستانه کیرین کاپ، با غلبه بر شیلی و ژاپن به قهرمانی رسید.

تیم کم ستاره

تونس نسبت به تیم‌های بزرگ آفریقایی، تیم کم ستاره‌تری به حساب می‌آید. هیچکدام از بازیکنان بزرگ فوتبال آفریقا، در تونس بازی نمی‌کنند. در آخرین لیست آن‌ها، فقط ۵ بازیکن در لیگ داخلی تونس شاغل بودند و بقیه بازیکنان، در کشورهای اروپایی یا باشگاه‌های حاشیه خلیج فارس به میدان می‌روند. آن‌ها یک بازیکن در سری آ، یک بازیکن در بوندسلیگا آلمان، یک بازیکن در اردیویسه هلند، یک بازیکن در لوشامپیونه فرانسه و یک بازیکن هم در چمپیونشیپ انگلیس دارند. ارزشمندترین بازیکن تونس، الیاس صخیری هافبک دفاعی آن‌هاست که برای کلن آلمان بازی می‌کند. هانیبال مجبری هم امید آینده تونس محسوب می‌شود. هافبک هجومی ۱۹ ساله که تحت قرارداد تیم‌های پایه منچستریونایتد است و این فصل به صورت قرضی به بیرمنگام رفته تا در چمپیونشیپ، فرصت بیشتری برای بازی داشته باشد. در ترکیب تونسی‌ها اما بازیکنی در حد سادیو مانه، محمد صلاح یا کالیدو کولیبالی وجود ندارد.