برنامه‌ریزی

مجموعه تلاش‌های واقعی برای دستیابی به اهداف انتخاباتی را برنامه‌ریزی گویند.بنابراین برنامه انتخاباتی عبارتی است از سند مکتوبی که نتایج اطلاعات جمع آوری شده، هدف گیری‌ها، تعیین پیام و راهبرد نامزد انتخاباتی یا حزب در آن مشخص شده است (اودی، ۲۰۰۳).

برنامه‌ریزی اساسی ترین وظیفه مدیر انتخاباتی هست؛ سایر وظایف مدیر یعنی سازماندهی، رهبری و کنترل هدف‌هایی را در بر می‌گیرد که در فرایند برنامه‌ریزی تهیه شده است.

برنامه‌ریزی مانند پلی است میان جایی که هستیم و جایی که می‌خواهیم به آن برسیم. برنامه‌ریزی شامل تعریف هدف‌های انتخاباتی، تعیین راهبرد برای نیل به این هدف‌ها، و پدید آوردن سلسله مراتبی از برنامه‌ها برای یک پارچه کردن و هماهنگی فعالیت‌هاست. برنامه‌ریزی امکان دارد رسمی یا غیر رسمی باشد.اصولاً در برنامه‌ریزی انتخاباتی هدف‌غایی پیروزی در انتخابات است.

تلاش هدفمند نوعا شامل برنامه‌ریزی راهبردی مبارزاتی از طریق به کارگیری مشاوران سیاسی ورزیده است. چنین برنامه‌ریزی معمولاً از ماه‌ها قبل از انتخابات شروع می‌شود. قبل از استقرار رسمی فعالیت‌های انتخاباتی، آنهایی که در برنامه‌ریزی انتخاباتی شرکت می‌کنند بر دو دسته فعالیت متمرکز می‌شوند: یارگیری و برنامه‌ریزی راهبردی.
این تلاش‌های بلند مدت برنامه‌ریزی پایه سازمان انتخاباتی در سطح ملی یا محلی را تشکیل می‌دهد.

در بلند مدت تدوین راهبردهای مناسب مبارزاتی، تامین منابع مالی، تبلیغاتی، و مانند این‌ها مورد توجه است، در حالی که در کوتاه مدت تدوین راهبردها بر تحلیل و نقد سوابق عملکردی رقبای انتخاباتی، در نظر گرفتن خط مشی‌های مبتکرانه و تحلیل و بهبود شیوه‌های رای جویی متمرکز می‌شود.

برنامه‌ریزی یکی از مراحل مهم و اساسی فرایند مدیریت انتخابات قبل از شروع مبارزات انتخاباتی می‌باشد که شامل متغیرهای زیر است: جهت گیری راهبردی، تحلیل وضعی، تدوین راهبردها، اجرای راهبردها و ارزشیابی راهبردها.