برگزاری کارگاه پژوهشی« بررسی سبک و زبان شعر طرزی افشار»در ارومیه

واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری آذربایجان غربی یکم تیر ماه سال جاری با هدف « معرفی مشاهیر ادبی ارومیه » برای نخستین بار کارگاه پژوهشی« بررسی سبک و زبان شعر طرزی افشار» را با حضور« حمید واحدی» در سالن صفی الدین اورموی شهرستان ارومیه برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،  در این کارگاه ادبی که با حضور جمعی از علاقمندان عرضه ادبیات و شاعران شهرستان ارومیه برگزار شد، سبک اشعار طرزی افشار و زبان شعری این شاعر دوران صفویه به همراه محتوا و درون مایه شعر طرزی مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت.

حمید واحدی در این کارگاه با اشاره بر چندین مقاله ادبی از جمله« فارسی زبانی عقیم» از دکتر محمدرضا باطنی و « طرزی شاعری یگانه شیوه یگانه » از دکتر رضا انزابی نژاد ضمن تاکید بر محدودیت فعل سازی در زبان فارسی؛ شیوه فعل سازی طرزی افشار را کمک شایان فرهنگی و ادبی به زبان فارسی بیان کرد و بر استفاده بسیاری از نویسندگان عرصه ادبیات ایران همچون احمد کسروی ، فوقی یزدی و میرزا ابوالقاسم از سبک این شاعر تاکید کرد.

این مدرس زبان و ادبیات فارسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: طرزی افشار در خلق اشعار خود و فعل سازی از اسم و صفت از قدرت زبان ترکی که زبان مادری وی بوده استفاده شایانی کرده و از زبان عربی نیز در ساختن افعال خود بهره برده است که این مسئله تسلط او را بر زبان‌های ترکی ، عربی و فارسی به خوبی نشان می دهد.

واحدی افزود: بنا به گفته دکتر مهدی کدکنی نخستین اشعار فارسی با سبک « بحر طویل » متعلق به طرزی افشار است که با تأثیرپذیری از شاعران بزرگ همچون حافظ و سعدی و استفاده از سبک های شعر ترکی آثار هنری بدیعی را در این حوزه خلق کرده که تا به امروز ماندگار مانده‌ است.

محمد طرزی افشار یکی از شاعران شهرستان ارومیه و از ایل افشار است که دراوایل قرن ۱۱ هجری در روستای « طرزلو» ارومیه متولد شد و بعد از طی دوره های آموزشی عازم اصفهان، پایتخت صفویان در آن دوران گردید و با توجه به طبع شعری که داشت به دربار شاه صفی و شاه عباس دوم راه یافت.

طرزی از شاعران صاحب سبک است که اشعاری از وی با موضوع های مختلف دینی، اجتماعی و طنز به زبان‌های ترکی و فارسی به یادگار مانده است . تاکنون آثار ادبی این شاعر خوش سخن طی دو بار در سال ۱۳۰۹ شمسی توسط« محمد تمدن» در ارومیه و سال در سال ۱۳۹۴ شمسی به همت « فاطمه مددی و وحید رضایی حمزه کندی» در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی چاپ و منتشر شده است.

متاسفانه طرزی افشار در موطن خود ارومیه چهره ناشناخته باقی مانده است و تنها یک خیابان در مرکز شهر به نام این شاعر بزرگ نام گذاری شده است که بسیاری نیز از محتوای آن بی خبر هستند.