بزرگ ترین تولید کننده الماس در جهان

روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده الماس خام جهان با استخراج نزدیک به 42 میلیون قیراط در سال، بسیار جلوتر از همتایان خود، مقام اول را به خود اختصاص داده است. قیراط واحد اندازه گیری وزن فیزیکی الماس بوده و هر 5 قیراط معادل یک گرم هست.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، بزرگترین معدن الماس در دنیا در منطقه ساخا (یاکوتیا) در روسیه قرار گرفته است. این منطقه شامل معادن مختلفی می باشد که تخمین زده می شود از آنها به میزان ۱۸۰ میلیون قیراط الماس استخراج شده است.

بعد از روسیه، حدود ۲۰ کشور در جهان، ذخایر الماس خام یا الماس تراش نخورده را در قلمرو خود دارند و به استخراج آن مشغول هستند.

از بین این کشورها، بوتسوانا با تولید ۲۴.۸ میلیون قیراط الماس و کانادا با تولید ۱۶.۲ میلیون قیراط در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند.

 

جایگاه ایران در تولید الماس

ایران در بین کشورهای تولید کننده الماس حضور نداشته و فعلا در حال اکتشافات معدنی برای یافتن الماس هست.

البته تا به امروز اکتشافات گسترده زمین‌شناسی در کشور در زمینه معدن الماس‌ صورت نگرفته‌است؛ با این حال اخیرا ذراتی از الماس در سیستان و بلوچستان کشف شده‌ که احتمال وجود معادن الماس در ایران را بیشتر کرده‌است.

گزارش های منتشر شده نشان می دهد که مقدار محدودی پودر الماس و سنگ‌های قیمتی در منطقه کوه سفید سراوان و کوه سرخ در سیستان و بلوچستان کشف شده‌ اما در حدی نیست که منجر به بهره برداری شود.