بمب ۸ میلیارد تنی نمک بر سر چه کسانی خراب میشود…؟؟؟

ما از گذشتگان خود کویر تحویل نگرفته ایم که به فرزندان مان کویر تحویل دهیم!

گفتیم نگین آذربایجان می خشکد و همه خندیدند. هر روز تیتر جدیدی در روزنامه ها و رسانه ها دیدیم :کاهش ۲۰ میلیارد مترمکعب آب دریاچه اورمیه- اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال دریاچه ارومیه  به ۱۸ هزار میلیارد ریال کاهش یافت -کل بحران دریاچه ارومیه قابل حل نیست- آب خزر مناسب انتقال نیست   و ….

اگر بمب ۸ میلیارد تنی نمک که از بستر خشکیده دریاچه اورمیه بلند شود کشتزارها و باغ ها را تهدید می کند. به زودی بیماری های خطرناک و سرطان افزایش می یابد…بیمارهای جدید و تنگی نفس های صد البته کشنده  عفونت های حاد دستگاه تنفس، آسم، عفونت های دستگاه فوقانی، انواع سرطان و بیماری های قلبی و عروقی عوارض ناشی از خشک شدن دریاچه اورمیه است.

تا چندین سال پیش زمزمه ها حاکی از این بود که اگر روزی نگین آذربایجان خشک شود شهرهای اطراف اورمیه در طعمه نمک خواهند افتاد اما امروزه نه تنها استان های مجاور بلکه تهدیدی جدی برای تمامی استان‌های نیمه شمالی و حتی شمال شرقی کشور شده است.

بسیاری از مسئولان ملی هراز گاهی دیدگاه هایی را مطرح می کنند که طبیعت مقصر اصلی مشکل دریاجه می باشد و تنها راه نجات دریاچه را بارش نزولات آسمانی می دانند و شرایط اقلیمی را عامل مرگ تدریجی دریاچه می شمارند.

بله مسئولانی که میخواهند علت خشک شدن دریاچه ی اورمیه را به گردن طبیعت بیندازند…نجات دریاچه اورمیه ، امروز یک وظیفه ملی است و فردا از آن به عنوان وظیفه ای تاریخی یاد خواهد شد که امیدواریم این گونه بنویسند که به این وظیفه عمل شد.

ما از گذشتگان خود کویر تحویل نگرفته ایم که به فرزندان مان کویر تحویل دهیم! امیدوارم دولت و مردم در کنار هم جان دوباره با کالبد رو به مرگ دریاچه ارومیه بدمند.

نویسنده : اکبر سعادت