بهینه سازی مصرف آب در صنعت کشاورزی شهرستان ماکو

نشست شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان آذربایجان غربی با حضور  امام جمعه، فرماندار شهرستان ماکو با هدف بررسی مشکلات شبکه فرعی آبیاری و زهکشی پایاب سد شهید قنبری ماکو در محل فرمانداری ماکو برگزار شد.

علی محمدی ایروانلو، فرماندار شهرستان ماکو در این نشست با تاکید بر اجرای سیستمهای آبیاری نوین گفت: با توجه به وضعیت نامناسب منابع آبی کشور استفاده از سیستم های آبیاری نوین کشاورزی بیش از پیش لازم و ضروری است.
فرماندار شهرستان ماکو ابراز امیدواری کرد تا پایان سال ۱۴۰۰ از ۲۰۰۰ هکتار از اراضی تحت پوشش سد شهید قنبری در شهرستان ماکو بخش قابل توجهی توسط جهاد کشاورزی به بهره‌برداری رسیده و به کشاورزان تحویل داده شود.

یاسر رهبر دین، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در این نشست ضمن اشاره به استقرار شرکت بهره‌برداری در راستای مدیریت مناسب آب و  کاهش مشکلات آب کشاورزان شهرستان ماکو گفت: ما آماده‌ی عقد قرارداد با شرکتهای تعاونی تولید هستیم و چون هدفمان حمایتی است این قول را میدهیم که در صورت عقد قرارداد با تعاونی های تولید جهت کمک به اشتغال و مانع‌زدایی بخش کشاورزی حق اشتراک با یک سال تنفس اخذ شود.
رهبر دین در ادامه آخرین وضعیت منابع آب این شهرستان را ارائه داد و گفت امسال حجم آب پشت مخازن سدهای بارون، آغ چای و شهید قنبری ۳۰درصد و حجم ورودی آب به سدها نیز ۵۸ درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی ابراز امیدواری کرد امسال بارندگی های خوبی اتفاق بیفتد تا تخصیص آب برای کشتهای بهاره و پاییزه انجام گیرد، ایشان با توجه به شرایط موجود بر لزوم کشت محصولات کم آب بر در سطح شهرستان ماکو تاکید نمود.