به بهانه۵۴۳ مین سالگرد سلطان محمد فاتح/ بحث پوپولیست نیست، بحث شرافت است

این پل را اگر شما می ساختید، مثل میانگذر ‌ دریاچه اورمیه یک کوه در نزدیکی آن را پیدا و منفجر می کردید و سنگ و شنش را می ریختید بستر دریا و رویش را آسفالت می کردید ‏پلی می ساختید که حداقل صدها سال عمر کنه، نیاز به تعمیر و نگهداری هم نداشته باشه.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، به این دلیل که شما و اعضای محترم دولت و کلهم جماعت پر مدعا دائما درحال اعلام نظر مبنی بر  “پیشرفت” دولتتان در کلیه امور هستید منتها تنها خودتان متوجه این پیشرفت بوده و برای غالب مردم چیزی ملموس نیست واضح ترینش همین‌ نگین زیبای آذربایجان. جغرافیا وزیست محیط آزربایجان بانابودی دریاچه اورمیه پیش به سوی محو شدن می رود دولت مردم فریب باکمک نمایندگان بی مسئولیت آذربایجان به جای بازکردن فی الفور دهها سدهایی که در حوزه آبریزدریاچه ساخته است مردم آذربایجان را با تحقیق و تفحص و تخصیص بودجه و آمارسازی سرکار گذاشته است.

میدانید که وضع محیط زیست در ایران فاجعه است به دلیل وجود امثال خانم ابتکارها، و نفوذی هایی که هنوز کشف نشدن. خوبی محیط زیست اینست که مثل اقتصاد یا اشتغال قابل آمارسازی نیست و با چشم عادی هم میشود خشک شدن دریاچه اورمیه و تالابها، کوه و جنگل خواری و… رو دید. زمانی که هنوز ‌ تغییرات اقلیمی مد نبود وزارت نیرو در سمینارهای داخلی و خارجی عامل خشکاندن ‌ دریاچه اورمیه را تغییرات اقلیمی معرفی می‌کرد. ‏الان که دیگر آمارسازی هم راحت شده؛ چقدر با مزه اثر تغییر اقلیم را از سایر عوامل متمایز و محاسبه کرده‌اند.

دیروز سالگرد درگذشت فاتح استانبول بود. ‏سلطان محمد فاتح ۲۱ سال بیشتر نداشت که ‌ استانبول را فتح کرد. او به چندین زبان مسلط بود و ریاضی، جغرافی و نجوم می‌دانست و شعر می‌سرود. ‏۵۴۳ سال از درگذشت فاتح استانبول می‌گذرد و این روزها سریالی درباره او از تلویزیون ‌ ترکیه پخش می‌شود. در سال ۱۹۸۶ ساخت پل معروف و بین قاره‌ای استانبول به پایان رسید، پلی که نیمه آسیایی استانبول رو به نیمه شرقی‌ش وصل می‌کنه که به افتخار فاتح شهر پل سلطان محمد فاتح نامگذاری شد. این پل را اگر شما می ساختید، مثل میانگذر ‌دریاچه اورمیه یک کوه در نزدیکی را پیدا و منفجر می کردید و سنگ و شنش را می ریختید بستر دریا و رویش را آسفالت می کردید ‏پلی می ساختید که حداقل صدها سال عمر کنه، نیاز به تعمیر و نگهداری هم نداشته باشه.

با تمام وجودم آرزو میکنم سال دیگه برای من علامت خنده بفرستید و بگویید انجام شد، احیا شد و… ‏قطعا من امیدی ندارم بجزآمارسازی. مسئولین را باید بخاطر کارهایی که دوران مسئولیت خود می‌توانستند انجام بدهند و ندادند سرزنش کرد، نه بخاطر کارهای انجام شده مورد تقدیر قرار داد. اگر عملکرد بر اساس کار انجام شده باشد با ‌آمارسازی می‌شود بر همه اتلاف زمان و منابعی که صورت گرفته سرپوش گذاشت.

نویسنده: اکبرسعادت