بیشتر فرش‌های دستباف تولیدی آذربایجان غربی در تبریز و تهران فروخته می‌شود

پیشکسوت حوزه قالی باقی ارومیه از فروش فرش های دستباف تولیدی آذربایجان غربی در شهرهای تبریز و تهران خبر داد.

محمود سید رضایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار قارتال نیوز با بیان اینکه فرش دستبافت در ایران بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد گفت: با توجه به اینکه  من از کودکی به رشته های هنری علاقمند بودم از همین رو وارد حوزه قالی بافی شده و مدت۳۰ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کنم.

پیشکسوت حوزه قالی باقی ارومیه ضمن اشاره به سهم بالای تولید فرش جهان در ایران، افزود: استان های اصفهان و تبریز بیشترین سهم تولید فرش در کشور را دارند و بر اساس آمار نیز این استان ها بیشترین میزان صدور فرش به کشورهای دیگر را به خود اختصاص داده‌اند.

سیدرضایی اظهار داشت: اکثر فرش‌های دست بافتی که در ارومیه ، خوی و حتی دیگر شهرهای آذربایجان غربی تولید می‌شود در تبریز و تهران فروخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح نقش ماهی یکی از کهن ترین نقش های فرش ایران است، بیان کرد: این نقش جزو برندها و نام های جهانی بوده و در تولید آن از نخ و ابریشم استفاده می گردد که بافت این فرش از ۴۰ تا ۵۰ رج شکل می گیرد.

این قالی باف پیشکسوت گفت: در بافت این فرش از گل‌های ابریشمی استفاده می شود که توجه هر ببینده ای را به خود جلب کرده و یکی از پرطرفدارترین فرش‌های دست بافت ایرانی در میان مردم است.

سیدرضایی به مشکلات فعلی صنعت قالی بافی اشاره کرد و گفت: از جمله مهمترین مشکلات در این حوزه را می توان عدم حمایت دولت از قالی بافان، عدم بازاریابی مناسب،کاهش صادرات، عدم بیمه قالیبافان جدید، تحریم و گرانی مواد اولیه و طولانی بودن پروسه بازنشستگی و …. برشمرد.

وی در خاتمه افزود: با گسترش تنوع طرح ها، رنگ ها و تبلیغات شبانه روزی فرش ماشینی در رسانه ها، فرش دستبافت، در بازار رقابتی محکوم به عقب نشینی بوده و در حال حاضر جایگاه رقابتی خود را در میان عموم مردم از دست داده است.

خبرنگار: مریم رضایی