بیش از چهارهزار تن محصول دامی عشایر چالدران روانه بازار شد

رییس اداره امور عشایر چالدران با اشاره به اینکه این شهرستان مرکز عشایری شمال استان به شمار می رود، گفت: امسال چهارهزار و ۱۵۰ تن محصول دامی توسط ۶ هزار خانوار عشایری این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، صمد آرامش با اشاره به وجود ۷۵ هزار هکتار مراتع ییلاقی در چالدران افزود: عشایر شهرستان چالدران امسال ۲ هزار و ۵۰۰ تن شیر، یک‌هزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز و ۲۵۰ تن پشم تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به وجود ۶ هزار خانوار عشایری به تعداد ۳۰ هزار نفر اضافه کرد: این تعداد همه ساله در ۲۲۰ یورد (مکان) ییلاقی استقرار پیدا می‌کنند.

وی به تهیه و توزیع نهاده دامی عشایر با استفاده از ظرفیت های مختلف استانی اشاره کرد و ادامه داد: جمعیت دام سبک عشایر بومی شهرستان چالدران ۳۵ هزار راس است که همه ساله با تامین انواع نهاده دامی در بین عشایر از آنان حمایت می‌شود و با توجه به خشکسالی اخیر در سال گذشته ۶۵۰ تن انواع نهاده تامین و توزیع شد.

رییس اداره امور عشایر چالدران درباره تسهیلات اعطایی به عشایر این منطقه نیز اظهار کرد: امسال تعدادی از عشایر استان برای دریافت تسهیلات به میزان چهار میلیارد ریال جهت کمک به عشایر در طرح زنجیره تولید گوشت قرمز به بانک‌های عامل معرفی شده اند.

آرامش درباره خدمات عمرانی به عشایر این منطقه و عشایر دیگر نقاطی که به ییلاقات چالدران کوچ می کنند، گفت: مناطق ییلاقی این شهرستان ۲۰۰ کیلومتر ایل‌راه دارد که امسال ۶ میلیارد ریال برای مرمت آنها اختصاص یافت و ۷۵ کیلومتر از ایل‌راه‌های مناطق ییلاقی و کوهستانی تسطیح و تحویل عشایر شد.

وی بیان کرد: در حوضه تامین و خط انتقال آب شرب نیز در مناطق ییلاقی حدود یک‌هزار و ۶۸۰ کیلومتر در قالب چهار پروژه عملیات تامین و نزدیک رسانی آب شرب سالم انجام گرفت که در حدود ۱۰۰ خانوار عشایر از این خدمات بهره مند شدند.

شهرستان چالدران از لحاظ مرتع و همچنین پوشش خاص گیاهی و آب و هوا مهمترین شهرستان شمال استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود و با توجه به مراتع مطلوب و غنی این شهرستان میزبان عشایر کوچ رو شهرستانهای پلدشت، ماکو، شوط، چایپاره ، سلماس و خوی همه ساله از اول تیر ماه تا ۱۵شهریور به مدت ۷۵ روز است.