بیماری دیابت را بهتر بشناسیم

کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در خصوص بیماری دیابت گفت: دیابت یک بیماری مزمن و متابولیکی بوده که با افزایش سطح قند خون مشخص در بدن انسان قابل‌تشخیص است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، دکتر فائزه شادفر در خصوص بیماری دیابت گفت: دیابت یک بیماری مزمن و متابولیکی است که با افزایش سطح قند خون مشخص می‌شود. در افراد دیابتی، یا انسولین ساخته‌شده توسط بدن کافی نیست و یا اینکه بدن نمی‌تواند از انسولین ساخته‌شده به‌درستی استفاده کند.

به‌هرحال در این بیماری بدن نمی‌تواند قند را از خون به سلول‌ها برساند. به همین دلیل، سطح قند خون افزایش می‌یابد. در مراحل ابتدایی ممکن است دیابت بدون علامت باشد و بسیاری از بیماران به طور اتفاقی در یک آزمایش یا در حین غربالگری شناسایی می‌شوند.

️شادفر در ادامه بیان کرد: با بالاتر رفتن قند خون، علائم دیابت آشکارتر می‌شود. مشخصات بالینی این بیماری شامل عدم تحمل قند و بالا رفتن قند خون، اختلال در سوخت‌وساز چربی‌ها و پروتئین‌ها در بدن، پر ادراری، پرنوشی، پرخوری، کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد، خستگی و تاری دید است.
بعضی از داروها نیز می‌توانند باعث ایجاد یا تشدید بالا رفتن قند خون شوند و باید بااحتیاط فراوان در افراد دیابتی مصرف شوند. در صورت ضرورت مصرف یکی از این داروها به تشخیص پزشک معالج در این گروه بیماران، قند خون باید به طور مرتب پایش شده و ممکن است افزایش دوز داروهای ضد دیابت ضروری باشد.

️کارشناس دارویی بالینی ضمن تعریف انواع دیابت‌ها تصریح کرد:

دیابت نوع یک: بیماری مزمن است که در آن پانکراس لوزالمعده (هیچ انسولینی تولید نمی‌کند و یا مقدار تولید آن بسیار کم است و در نتیجه فقدان انسولین، کنترل قند خون غیرممکن است. معمولاً این نوع دیابت قبل از ۴۰ سالگی بروز پیدا می‌کند و اوج میزان وقوع آن در حدود ۱۴ سالگی است.
دیابت نوع دو: شایع‌ترین نوع دیابت، دیابت نوع دو است که معمولاً در بزرگ‌سالان رخ می‌دهد و بدن در برابر انسولین مقاوم می‌شود و نمی‌تواند از انسولین تولیدشده استفاده کند و درنتیجه قند خون افزایش می‌یابد. این نوع دیابت معمولاً در افراد بالای ۴۰ سال بروز پیدا می‌کند. در سه دهه گذشته شیوع دیابت نوع دو در کشورها به طرز چشمگیری افزایش‌یافته است.
دیابت بارداری: در بدن زنان باردار، هورمون‌های مهارکننده انسولین تولید می‌شود. معمولاً بین هفته‌های ۲۴ و ۲۸ بارداری ظاهر می‌شود و عموماً پس از زایمان از بین می‌رود .در همه انواع دیابت میزان قند خون بسیار بالا می‌رود به همین دلیل علائم و نتایج همه آن‌ها یکسان است