تخصیص اعتبار ۸۰۰ میلیونی برای رفع مشکلات حفاظتی موزه ها

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از تخصیص اعتبار 800 میلیون به منظور رفع ایرادات و مشکلات حفاظتی و الکترونیکی موزه های استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، مرتضی صفری با بیان اینکه میراث فرهنگی از مهمترین داشته های استانی است، گفت: این میراث نقش بسیار مهم و اساسی در جهت جذب گردشگران بخصوص در حوزه گردشگری تاریخی را دارا است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به کمبود زیر ساخت های ارتباطی برای جذب گردشگران تصریح کرد: راه از جمله مهمترین دلایل برای پیشرفت یک استان است، برای رفع این مشکل طی چند ماه گذشته مسیر دسترسی مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب به مساحت ۸ کیلومتر به همراه آسفالت مسیر دسترسی روستای توریستی گلمرز ارومیه با کمک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و مسیر دسترسی آبگرم ایستی سو سلماس به عنوان اولویت های اداره برای حضور گردشگران بهسازی و آماده شده است.
وی ادامه داد: در همین راستا مسیر دوم دسترسی به تخت سلیمان تکاب از طرف چینلی بیل در حال آماده سازی بوده و همچنین آسفالت مسیر آبشار سوله دوکل بهمراه مسیر دسترسی روستای سیر ارومیه با مشارکت اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان امسال آغاز خواهد شد.

صفری افزود: برای جذب بیشتر توریست های خارجی در محل آثار ثبت شده جهانی و مسیر های منتهی به آن ها نیازمند اینترنت پر سرعت هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با اشاره به آغاز عملیات سامان دهی بازار های تاریخی استان، گفت: با همکاری اصناف بازار تاریخی خوی سرای میر هاشم که بعد از زلزله دچار آسیب شده بود، با اعتبار اداره کل و کمک اصناف و همراهی شهرداری خوی در حال مرمت بوده، و سرای آجیل فروشان بازار تاریخی ارومیه با توجه به خاک برداری های غیر اصولی صورت گرفته دچار آسیب های شده که با تعاملات صورت گرفته با اصناف مرمت این قسمت بازار هم به زودی آغاز خواهد شد.
به گفته صفری،در حال حاضرعملیات مرمت و بازسازی بیش از ۶۰ اثر تاریخی استان آغاز شده است.
وی با اشاره به اهمیت ورود سرمایه گذاران در بخش فرهنگی استان، گفت: حمام تاریخی آخوند بازار ارومیه از طریق ماده ۲۷ به بخش خصوصی واگذار شده که طبق نظرات کارشناسان و پیمانکار این پروژه ظرف مدت۳ ماه به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار داشت: با توجه به ارزش و اهمیت مذهبی و تاریخی مسجد جامع ارومیه با اتمام سامان دهی آن تبدیل به یک ظرفیت بزرگ گردشگری خواهد شد تا گردشگران بتوانند به راحتی از بازار تاریخی، مسجد جامع، مساجد تاریخی خیابان امام و گذر تاریخی شیشه گر خانه بازار ارومیه در یک محیط دیدن کنند
وی با اشاره به عملیات کاوش ضلع جنوبی مسجد جامع ارومیه، گفت: با توجه به اهمیت بالای این کاوش ها گردشگران میتوانند با حضور در این محل بقایای به جا مانده اعم از خندق ها و کانال های انتقال آب شهر ارومیه، حجره های قدیمی بازار ارومیه را در مقیاس کوچک مشاهده کنند.
صفری خاطرنشان کرد: قدمت این آثار با توجه به نظرات سرپرست تیم کاوش به دوران ساسانی برخواهد گشت که باید منتظر نظر نهایی کارشناسان باشیم.