ترانزیت بیش از 400 هزار تُن فرآورده دامی از مرز بازرگان

رئیس شبکه دامپزشکی ماکو: سال گذشته 407 هزار و 608 تن انواع فرآورده دامی پس از بازدید و نظارت‌های بهداشتی از طریق مرز بازرگان به خارج از کشور ترانزیت شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،رئیس شبکه دامپزشکی ماکو اظهار کرد: سال گذشته 407 هزار و 608 تن انواع فرآورده دامی پس از بازدید و نظارت‌های بهداشتی از طریق مرز بازرگان به خارج از کشور ترانزیت شد.

فاطمه آیرم همچنین افزود: میزان ترانزیت سال گذشته 304 هزار و 254 تن فرآورده‌های دامی بود، که از مبدا کشورهای ترکیه و اروپا بارگیری و پس از بازدیدهای بهداشتی در قرنطینه دامپزشکی بازرگان به کشورهای آسیایی با 12 هزار و 865 دستگاه کامیون ترانزیت شده است.

وی عمده کالاهای ترانزیتی دامی را شامل انواع فرآورده های خام دامی، فرآورده های بیولوژیک و داروهای دامی عنوان کرد و ادامه داد: ایران در این نقطه مرزی به عنوان پل ترانزیتی بین کشورهای غربی و آسیایی ایفای نقش می‌کند و در تسهیل تجارت منطقه‌ای تاثیرگذار است.

به گفته رئیس شبکه دامپزشکی ماکو، واردات فرآورده های دامی سال گذشته از طریق قرنطینه مرز بازرگان، 103هزار و 354 تن بوده و از کشورهای اروپایی توسط چهار هزار و 464 دستگاه کامیون وارد کشور شده است که بطور عمده شامل گوشت منجمد، دارو، واکسن و فرآوردهای بیولوژیک بود.

آیرم اضافه کرد: در سال گذشته، همچنین تعداد 68 هزار و 223 راس دام زنده از مبدا ترکیه به مقصد قطر از طریق این مرز ترانزیت شده است.

گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو واقع شده است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.