تردد بیش از ۱۹۱هزار دستگاه کامیون از مرز بازرگان

مدیر پایانه مرزی بازرگان گفت: در ۱۰ماهه سالجاری، تردد کامیون از این پایانه به ۱۹۱هزار و ۶۲۹دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۲درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، بهرام سلمان زاده گفت: این پایانه به صورت ۲۴ ساعته فعال است و کارکنان مستقر در این مرز به صورت شبانه روزی خدمات رسانی می‌کنند و فعالیت این پایانه در امر واردات، صادرات و ترانزیت کامیون‌ها بی وقفه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه عمده مقاصد ترانزیتی کامیون های که از بازرگان گذر می کنند، مرزهای باشماق، خسروی و آستارا است، اظهار داشت: این امر نشان دهنده ظرفیت بالای مرز بازرگان در ورود و خروج تجاری به کشور است.

مدیر پایانه مرزی بازرگان متوسط تردد روزانه کامیون از این مرز را ۵۸۱ دستگاه عنوان کرد و ادامه داد: امسال در مجموع ۶۹هزار ۶۲۳دستگاه کامیون از کشور خارج شده و ۱۲۳هزار و ۶ دستگاه کامیون نیز وارد کشور شده که به ترتیب ۲۲درصد و ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

سلمان زاده اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شده است.

وی همچنین عمده کالاهای وارداتی از طریق این پایانه مرزی را انواع ماشین آلات صنعتی، رنگ، اسکلت فلزی، انواع پارچه، لوازم و قطعات یدکی عنوان کرد.

به گفته مدیر پایانه مرزی بازرگان تردد اتوبوس نیز در این مدت پنج هزار و ۳۴۹دستگاه است، که سال گذشته درمدت مشابه پنج هزار و ۳۴۹دستگاه بوده است، که نسبت به مشابه سال قبل ۹درصد کاهش دارد.

آذربایجان‌غربی دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان در ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، «صنم بلاغی» پلدشت در مرز نخجوان و «تمرچین» پیرانشهر در مرز عراق است.

در کل کشور ۲۲ پایانه‌ مرزی وجود دارد که حدود یک چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد؛ گمرک بازرگان یکی از مبادی سه گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود و در شمال آذربایجان‌غربی واقع است.