تعامل رسانه‌ها و معلمان، کلید ارتقای نظام تعلیم و تربیت است/ زمین سه هزار میلیارد تومانی در آستانه بازگشت!

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی، در نشست خبری ویژه روز خبرنگار و سالروز شهادت شهید محمود صارمی، با حضور اصحاب رسانه در سالن اندیشه اداره کل آموزش و پرورش استان، بر نقش مهم و تأثیرگذار رسانه‌ها در شکل‌دهی افکار عمومی و ارتقای نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، علی‌اکبر صمیمی، حضور خبرنگاران در عرصه اطلاع‌رسانی را فرصتی ارزشمند برای تبادل دیدگاه‌ها و شنیدن دغدغه‌های فعالان رسانه‌ای در حوزه آموزش دانست و گفت رسانه‌ها در دنیای امروز نقشی بی‌بدیل در هدایت جامعه به سوی رشد و تعالی ایفا می‌کنند.

صمیمی با تأکید بر هم‌افزایی نقش معلمان و خبرنگاران در هدایت فکری جامعه، یادآور شد: خبرنگاران همانند معلمان توانایی اثرگذاری عمیق بر اندیشه‌ها و نگرش‌ها را دارند.» او جایگاه قلم را در فرهنگ اسلامی بسیار رفیع خواند و افزود: «در قرآن کریم به قلم سوگند یاد شده و پیامبر اکرم(ص) ارزش قلم را فراتر از خون شهید دانسته‌اند، زیرا قلم می‌تواند انسان‌ساز، شهیدپرور و هدایت‌گر باشد.

وی با استناد به فرمایشات امام خمینی(ره) که نویسندگی را برای افراد شایسته «واجب کفایی» دانسته‌اند، تصریح کرد این رسالت خطیر، مسئولیتی سنگین بر دوش اهل قلم است که در انعکاس آرمان‌های جامعه، دفاع از حق، مقابله با بی‌عدالتی و تربیت نسل‌های آگاه و شجاع نمود پیدا می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین به نقش کلیدی رسانه‌ها در تقویت بنیان‌های دموکراسی اشاره کرد و گفت: خبرنگاران و مطبوعات با شکستن سدهای پیش روی جریان آزاد اطلاعات، می‌توانند واقعیت‌ها را به صورت شفاف بازگو کنند، امید بیافرینند و انسجام اجتماعی را تقویت نمایند.

به گفته او، عملکرد رسانه‌ها در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اخیر نمونه بارز این نقش‌آفرینی بوده که با همبستگی و اطلاع‌رسانی مؤثر، روحیه مقاومت و اتحاد را در میان مردم تقویت کرد.

صمیمی در بخش دیگری از سخنانش، میانگین سرانه فضای آموزشی استان را ۳.۸۶ متر مربع اعلام کرد که ۱.۴ متر کمتر از میانگین کشوری ۵.۲ متر است.

او افزود: احداث ۲۷۱ پروژه مدرسه‌سازی با بیش از یک هزار و ۷۰۰ کلاس درس در استان آغاز شده و مقرر است تا بهمن‌ماه افتتاح شود تا سرانه فضای آموزشی بهبود یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تأکید کرد که در برنامه هفتم توسعه باید سرانه فضای آموزشی به بالای ۶ متر مربع برسد، هرچند بین آمار آموزش و پرورش به عنوان دستگاه بهره‌بردار و نوسازی مدارس اختلافاتی وجود دارد.

وی درباره کیفیت آموزش نیز گفت: برای رسیدن به مدارس تراز، باید ۱۰ درصد عوامل مدارس دولتی و ۴۰ درصد مدارس غیردولتی آموزش ببینند. دوره‌های متعددی در استان در حال برگزاری است تا تحولی عظیم در آموزش کودکان و نوجوانان رقم بخورد.

صمیمی در ادامه به وضعیت مدارس غیردولتی اشاره کرد و اعلام کرد که شهریه این مدارس ۳۰ درصد افزایش یافته است. دلیل این افزایش را ناتوانی مدارس در تأمین هزینه‌ها و ادامه فعالیت دانست.

او گفت: دولت برای ترغیب مدارس غیردولتی، اقدام به سطح‌بندی مدارس در چهار گروه کرده اما تاکنون هیچ مدرسه‌ای در استان در گروه الف قرار نگرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود که پنج شهر بزرگ استان در گروه ب قرار دارند و مدارس دیگری در سطوح بعدی جای گرفته‌اند. همچنین ۱۳ درصد دانش‌آموزان استان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.

وی درباره واگذاری ساختمان‌های آموزش و پرورش نیز بیان کرد: املاک آموزش و پرورش نماد فرهنگی استان است و واگذاری مدرسه ۲۲ بهمن به میراث فرهنگی که قبلاً موزه آموزش و پرورش بود، مورد قبول ما نیست.

صمیمی یادآور شد که در دوره استاندار قبلی پیشنهادی برای تبدیل این مکان به موزه ارومیه مطرح شد اما مسئولان آموزش و پرورش مخالف واگذاری بودند و همچنان این مخالفت ادامه دارد.

او افزود: طبق بند ز تبصره ۱۰، هر دستگاهی که ساختمان‌های آموزش و پرورش را تصرف کرده، موظف به بازگرداندن آنها است.

صمیمی گفت که حقوقدان‌ها برای حمایت حقوقی از آموزش و پرورش دعوت شده‌اند تا در بازپس‌گیری این مدارس و ساختمان‌هایی که توسط ادارات دیگر تصرف شده‌اند، کمک کنند.

وی درباره پلاک ۴۲ شهید بهشتی که زمینی ۱۷ هزار متری دارد، اعلام کرد این ملک به یکی از دستگاه‌های دولتی فروخته شده و ارزش آن بیش از سه هزار میلیارد تومان است. آموزش و پرورش درصدد است این زمین را بازپس گیرد و پس از آن با مولدسازی، هزار و ۵۰۰ کلاس درس بسازد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان با انتقاد از تخصیص تنها ۷.۷ میلیارد تومان اعتبار برای طرح شهید عجمیان گفت: ۲ هزار و ۳۰۰ کلاس درس در ۵۱۷ مدرسه استان باید امسال رنگ‌آمیزی شود ولی تاکنون این کار انجام نگرفته است.

او تأکید کرد آموزش و پرورش استان آذربایجان‌غربی آماده همکاری و حمایت کامل از فعالان عرصه خبر است و تعامل سازنده با رسانه‌ها را زمینه‌ساز ارتقای نظام تعلیم و تربیت می‌داند.