عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه:

توانمند سازی اقوام می تواند آسیب های جهانی شدن را کاهش دهد

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه در دهمین نشست بازشناسی زیست بوم فرهنگی با موضوع جهانی شدن و تاثیر آن بر هویت اقوام ایرانی گفت:توانمند سازی اقوام می تواند آسیب های جهانی شدن را کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،دهمین نشست بازشناسی زیست بوم فرهنگی با موضوع جهانی شدن و تاثیر آن بر هویت اقوام ایرانی با تاکید بر توسعه محلی با سخنرانی دکتر کریم مهری، استاد جامعه شناسی دانشگاه ارومیه در روز دوشنبه ۱۵ اسفند ماه به همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی برگزار شد.

دکتر مهری در بخش اول این نشست با تاکید بر ویژگی جهانی شدن گفت: در فرایند جهانی شدن که از آمریکا آغاز شده است، محور اصلی فعالیت های جامعه حول اقتصاد شکل گرفته بطوریکه جهانی شدن مترادف با آزادی مطلق کسب و کار، برداشته شدن موانع سرمایه گذاری و اهمیت یافتن ثروت اندوزی می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه در ادامه سخنان خود بر تاثیرات اجتماعی و فرهنگی جهانی شدن اشاره کرده و افزود: یکدست شدن جوامع از نظر فرهنگی، حمایت از فرهنگ مصرف گرایی و رواج مد پرستی و در نهایت ایجاد انسان تک بعدی، هدف غایی این نوع تفکر بوده و می توان نتیجه گرفت که جهانی شدن، سیستمی فاقد فلسفه حیات می باشد.

دکتر مهری در بخش دوم سخنان خود با تاکید بر توانمندی جوامع محلی در مواجهه با جهانی شدن، مساجد را به عنوان مراکز توانمند سازی محلات عنوان نموده و افزود: ما برای مقابله با جهانی شدن چاره ای جز توانمند کردن اقوام و گروه های مختلف مردمی نداشته و پیشنهاد من تمرکز بر محلات به عنوان گروه کوچکی از جوامع شهری و حمایت از ساکنین محلات با مرکزیت و محوریت مساجد می باشد.

سخنران در بخش پایانی سخنان خویش هدف از اجرای این طرح را مقابله با معضلات و مشکلات ناشی از جهانی شدن و حل آنها توسط اهالی محلات ذکر کرد.

 

خبرنگار:کمال الدین نیک رفتار خیابانی