به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، گردشگری خرید که ترجمه عبارت Shopping Tourism می باشد اصطلاح جدیدی هست که به ادبیات صنعت توریسم اضافه شده است.
در مجموع خرید کردن به نوعی تفریح محسوب شده و لذا گردشگرانی برای خرید کردن به شهرها و یا کشورهای دیگر مسافرت می کنند.
خرید کردن، مانند مسافرت در کل ایجاد تجربهای است که از مکانی به مکان دیگر بینظیر و تکرار نشدنی است. ادغام واقعی خرید در تجربه سفر به معنی دسترسی به اجناسی هست که در محل زندگی شما براحتی یافت نمی شود و می تواند ارزان یا باکیفیت تر از جنس های در دسترس باشد.
«گردشگری خرید» بدون شک یک موتور محرک اقتصادی است که اشتغال، درآمد و منافع مستقیم و غیرمستقیم را ایجاد میکند. این مفهوم ترکیبی از دو صنعت جهانی است که میتوانند پول هنگفتی وارد هر شهر یا کشوری کنند.
طبق آخرین دادهها در شورای جهانی معافیت از مالیات (DFWC)، ۷۵ درصد از خریداران قبل از سفر، برنامهریزی خرید خود را انجام میدهند. در حالی که ۲۵ درصد باقیمانده خریدهای خود را با در نظر گرفتن یک محصول یا مارک خاص برنامهریزی میکنند. بنابراین، شناساندن و تبلیغات مناسب مراکز خرید در ذهن مسافر، می تواند برنامه ریزی سفری خوش همراه با خرید کردن را فراهم نماید.
اختصاص ۵۰ درصد هزینه سفر ایرانی ها به خرید
به گزارش سایت یو سی (شما می توانید)، بر اساس برآوردهایی که انجام شده بطور میانگین سقف خرید گردشگران خارجی تنها ۵ درصد از هزینه های سفر آنها را شامل می شود، اما ایرانی ها شاید ۵۰ درصد و حتی بیش از آن را به خرید اختصاص می دهند. آمارها حاکی است از میزان هزینه انجام شده برای هر سفر خارجی و خرید ایرانیان، صدها میلیون دلار ارز هر ساله از کشور خارج شده و به حساب همسایگان بویژه ترکیه واریز می شود.
به دلیل تمایل بیش از اندازه به خرید و بازارگردی ایرانیان، گردشگران ایرانی در دنیا به عنوان توریست شاپینگ شهرت دارند. کشورهای همجوار نیز با در نظر گرفتن این موضوع، جاذبه های زیادی را در بخش بازار خود ایجاد کرده اند. مسافران ایرانی با جیبی پُر از ارز و یک چمدان به این کشورها سفر می روند و در بازگشت چمدان هایی پُر از کفش، جوراب، پیراهن، اسباب بازی، وسائل آشپزخانه و… به همراه می آورند.
البته ناگفته پیداست که یکی از علل اصلی علاقمندی ایرانیان به پوشاک خارجی، کیفیت پایین البسه تولیدی در کشور- رنگ بندی های نامناسب- رعایت نکردن اصل مد و گرانی این لباس ها در مقایسه با نمونه های خارجی می باشد که مردم را به سوی لباس های ترکیه و یا سایر کشورهای خارجی سوق می دهد.
خرید پوشاک به طور حتم در حساب و کتاب هزینههای سفر اهمیت بالایی دارد. فرصتهایی که در این حوزه نهفته است میتواند موتور محرک اقتصاد هر شهر و منطقه ای باشد. روندی که تمرکز بر آن هم در حوزه فرهنگ و هم در رشد اقتصادی توجه بسیاری را به خود جلب کرده و قطعا توجه به «گردشگری خرید» را بیشتر هم خواهد شد.
نگاهی به سابقه البسه تاناکورا
پوشاک تاناکورا ، که نام آشنایی در بازار بیشتر شهرهای ایران است، لباسهای دست دومی هستند که با قیمت ارزان به مشتریان فروخته می شوند. آغاز ارائه این لباس ها در کشورمان در دهه ۶۰ بوده است.
سابقه نام گذاری تاناکورا به سریال ژاپنی «سالهای دور از خانه» که در سالهای جنگ ایران و عراق از تلویزیون پخش میشد، برمی گردد. این سریال ژاپنی داستان زندگی شخصیت اصلی سریال یعنی «اوشین تاناکورا» را روایت میکند. او در سنین پیری خاطرات زندگی سختش از زمان کودکی تا بزرگسالی را تعریف میکند. نام «تاناکورا» توسط فروشگاههای لباسهای دست دوم از نام فامیل «اوشین تانوکورا» در همین سریال گرفته شده که نام صاحب و گرداننده فروشگاههای زنجیرهای تانوکورا بوده است.
اما شاید تعجب کنید اگر بگوییم تاناکورا یا همان پوشاک دست دوم از تاریخچهای برخوردار است که به قرن ۱۴ میلادی میرسد. حد فاصل میان قرون وسطی و رنسانس فقر شیوع پیدا کرده بود. در این میان مردم برای تأمین لباس و پوشاک مورد نیازشان درمانده بودند به طوری که فقط طبقه اشراف میتوانستند لباسهای فاخر و زیبا بر تن کنند؛ بنابراین اروپائیان به فکر ورود و عرضه لباسهای استفاده شده و کهنه به بازار افتادند که این موضوع تاکنون ادامه یافته است.
در ایران نیز در سال های جنگ با عراق، شرایطی پیش آمد که این لباس های دست دوم به بازار کشورمان راه پیدا کرده و تدریجا در بین مردم طرفدارانی پیدا کرد بطوریکه اکنون برخی مردم بجای لباس های نو داخلی، لباس های تاناکورا ترجیح می دهند.
اینکه چرا عده ای لباس های تاناکورا را به لباس های نو ترجیح می دهند به کیفیت و قیمت ارزان تر این لباس ها برمی گردد. افرادی که از لباس های تاناکورا استفاده می کنند متوجه هستند که جنس و دوخت و رنگ بندی این البسه از لباس های نوی ایرانی بسیار بهتر، با دوام تر و با کیفیت تر می باشد.
پابان بحش اول / ادامـــــــه دارد …
کمال الدین نیک رفتار خیابانی
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: ماه گذشته بیش از ۲ میلیون و ۸۰۶ هزار تردد بین استانی در ورودی و خروجی های استان ثبت شد که محور ارومیه-مهاباد پرتخلف ترین محور استان در آبان ماه سالجاری بوده است.
یوسف پزشکیان در حکمی از سوی رئیس دفتر رئیسجمهور به عنوان مشاور و دستیار رسانهای رئیس دفتر رئیسجمهور منصوب شد.
روزنامه کیهان در یادداشتی به انتقاد از بلک فرایدی پرداخته و آن را باعث به تاخیر افتادن ازدواجها میداند.
فرمانده انتظامی شهرستان میاندوآب از کشف تعداد بیش از ۹ هزار قرص داروی گیاهی غیرمجاز در این شهرستان خبر داد.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه