توسعه پیاده راه های ارومیه؛ ضرورتی در جهت گسترش فضای مدرن شهری و رفاه حال شهروندان

در دهه هاي اخير به دنبال گسترش بي رويه شهرها و اهميت و نقش روزافزون اتومبيل در شهر، به تدريج نقش عابر پياده در فضاهاي شهري کم رنگ شده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،این امر موجب کاهش سرزندگی فضاهای عمومی و کاهش فضایی مناسب برای تعاملات اجتماعی در شهر شده است. به دنبال ایجاد سرزندگی بیشتر و تبدیل سکونتگاه های شهری به شهرهای انسان محور، بسیاری از شهرها فضاهای بدون وسیله نقلیه ای به نام «پیاده راه» ساختند.

پیاده راه ها امروزه یکی از راه های روان ساختن حرکت و قدم زدن شهروندان در محدوده مرکزی و پرازدحام شهرها محسوب می گردد.

در ارومیه تنها پیاده راه موجود که سال ها پیش احداث شده و به عنوان تجربه ای موفق در امر شهرسازی می تواند ذکر شود خیابان خیام هست که هر روز نیز هزاران شهروند و گردشگر را به خود جلب می کند.

نقش پیاده راه ها در شهرسازی مدرن

پیاده راه ها در شهرهای کهن و تاریخی به نوعی مکانی برای تنفس شهر و شهروندان می باشند. همچنین این معابر اگر در کنار اماکن تاریخی احداث شوند، می توانند هم بر ارزش مکان های یاد شده بیفزایند و هم موجبات جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی را فراهم آورند.

خیابان های ارومیه با توجه به قدمت تاریخی این شهر و شرایطی که در گذشته تاریخی حاکم بوده، تنگ و باریک تعبیه شده اند. این مسئله با توجه به مهاجرت ها و افزایش بی رویه تعداد شهروندان، مشکلات و نارسایی های زیادی را برای شهروندان بوجود آورده است.

روش های غیرعلمی و بی تجربگی مدیران شهرداری در سال های گذشته هم مزید علت شده و باعث شده تا محدوده مرکزی شهر همواره دچار ترافیک و ازدحام بیش از اندازه لازم باشد. چیزی که همیشه شهروندان ارومیه ای از آن گلایه مند بوده و موجبات نارضایتی آنها را فراهم نموده است.

لذا می توان نتیجه گرفت که احداث و توسعه چنین پیاده راه هایی در نقاط مستعد شهر، می تواند کمک زیادی در بهبود وضعیت معابر شهری و رضایت شهروندان را به همراه داشته باشد.

پیشنهادهایی برای تاسیس پیاده راه های جدید

با توجه مقدمه ای که ذکر شد و احساس رضایت شهروندانی که از پیاده راه خیام عبور می کنند، می توان پیشنهادات جدیدی برای تاسیس پیاده راه های جدید ارائه داد.

از جمله خیابان هایی در محدوده مرکزی شهر که می توان آنرا به پیاده راه تبدیل نمود، خیابان خیام شمالی و کوچه های منتهی به آن مانند خان باباخان می باشند. این خیابان ها که پزشکان زیادی را در خود جای داده است، بخصوص عصرها با هجوم خودروهای شخصی، برای شهروندان غیر قابل عبور می شوند.

همچنین خیابان دانش و ادامه خیام جنوبی نیز می توانند موقعیت مناسبی برای پیاده راه شدن داشته باشند.

از دیگر خیابان های پیشنهادی برای پیاده راه شدن، قاپان- شهرام خیاوانی و فرعی های منتهی به آن می باشند که می توانند قابلیت مکانی مناسبی برای اینکار داشته باشند.

از دیگر خیابان های مناسب شهری برای توسعه پیاده راه، خیابان جدید ارتش یا همان امتداد خیابان امام می باشد که می توان قبل از ایجاد کاربری های جدید، از این مکان که در مرکز شهر قرار دارد برای ایجاد فضایی مدرن و جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده نمود.

در خاتمه امید هست مسئولان شهرداری ارومیه در راستای افزایش پیاده راه های شهری و مناسب سازی خیابان ها برای شهروندان، تصمیمات قاطعی اتخاذ کرده و آنها را اجرایی نمایند.

کمال الدین نیک رفتار خیابانی