توصیه های بهداشتی اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص نحوه تهیه و نگهداری ماهی قرمز

با توجه به نزدیک شدن حلول سال جدید و عرضه و خرید ماهی قرمز از سوی هموطنان عزیز جهت سفره هفت سین، ضمن تبریک پیشاپیش این عید فرخنده، نکات قابل توجه بشرح ذیل جهت رعایت بهداشت فردی خود واین جانداران زیبا، به اطلاع همشهریان محترم می رسد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، توصیه های بهداشتی اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص نحوه تهیه و نگهداری ماهی قرمز بشرح ذیل جهت رعایت بهداشت فردی و این جانداران زیبا، به اطلاع همشهریان محترم می رسد:

۱- ازخرید ماهیان مریض و بی حال که دارای علایمی مانند زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز روی سطح بدن، لبه باله‌ها خورده و ساییده شده، بدن رنگ پریده و لکه لکه شده و پولک‌های ماهی ریخته شده باشد، خودداری نمائید.

۲- ماهی های قرمزخود را از مراکز دارای مکان های مسقف و  لوازم شستشو و ضد عفونی میباشند خریداری نمائید، این عمل ضمن حفظ بهداشت فردی ، شرایط تداوم عمر آنها رانیز فراهم می کند.

۳- درصورت نگهداری ماهی درداخل تنک آب، سعی کنید از ظروف دهان گشاد استفاده نموده و بازاء هرقطعه ماهی حداقل یک لیتر آب در نظر بگیرید.

۴- آب داخل ظروف نگهداری ماهی ها را تماماً ویکمرتبه عوض نکنید، در هر بار تنها ۴/۱ کل آب را تعویض نمایید.

۵- اگر از آب شرب شهری استفاده می کنید باید جهت کلر زدایی، آب  مورد استفاده را چند ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا کلر موجود در آب از بین برود. سپس این آب کلرزدایی شده را به آب ماهی ها اضافه نمایید.

۶- بهترین دما برای زندگی این نوع ماهی ها بین ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد. دمای محیط هرگز نباید یکباره تغییر کند.

۷- هرچندکه ماهیان قرمز ازرده کپور ماهیان و همه چیز خوارند ولی بهتراست جهت تغذیه ماهی ها از غذاهای آماده ای که در فروشگاه  های عرضه ماهی زینتی وجود دارد استفاده کنید.

۸- غذاهای ماهیان زینتی را با رعایت تاریخ مصرف در جاهای خشک، خنک و تاریک و در ظروف کاملاً در بسته نگهداری نمایید.

۹- کودکان را از دست زدن و بازی کردن با ماهی باز دارید زیرا ممکن است عوامل بیماریزای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل نمایند.

۱۰- همه افرادی که با ماهی یا آب تنگ تماس دارند باید بلافاصله دست های خود را با آب و صابون به دقت شسته ودرصورت بروز هرنوع علائم و ناراحتی های پوستی به پزشک مراجعه نمایند.

۱۱- برای ضد عفونی ظروف نگهداری ماهی از نمک طعام، پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و بتادین می توان استفاده کرد.

۱۲- برای جلو گیری ازمخاطرات بهداشتی، از رها سازی ماهیان در منابع آبی طبیعی ورودخانه هاخودداری نمایید. برای این کار به مکان های مشخص شده از سوی شهرداری مراجعه نمائید .

۱۳- آب تعویضی ماهی ها را مستقیما در چاه یا فاضلاب تخلیه کنید و از ریختن آن در معابر عمومی خودداری کنید.

۱۴- با رعایت نکات بهداشتی در نگهداری ماهی ها ضمن تداوم عمر آنان، فرزندانمان را با حق حیات جانداران و نحوه  رفتار صحیح با آنها آشنا کنیم.

با آرزوی سلامتی و تندرستی در سال جدید